måndag, juli 26, 2004

Flatrate-förslag i Tyskland, Sverige och USA

Min artikel "Content Flatrate" and the Social Democracy of the Digital Commons har satt lite fart på debatten om "alternativa kompensationssystem". Ämnet har Copyriot skrivit om tidigare (här, här och här). Content flatrate-artikeln utgick främst från den europeiska debatten och den tyska i synnerhet, med anledning av den deklaration som antogs vid Wizards of OS i juni och med anledning av den kampanj för legaliserad fildelning under ett "alternativt kompensationssystem" som är på gång att dras igång i Tyskland. Till den senare har såväl Attac som CCC hastigt och lustigt anslutit sig, och nu går de ut med en artikel i Der Spiegel. Konsekvenserna över att på det sättet börja tala om digital kopiering som något som måste "gottgöras" och "ersättas" (Vergüten, Entschädigen) verkar inte ha övervägts, inte heller den konstlade åtskillnaden mellan producenter och konsumenter eller likställandet mellan kulturskapare och upphovsmän. Mitt försök att polemiskt få igång en diskussion får väl sägas ha lyckats, på listor som framför allt WOS men även Oekonux och Nettime. Lite vidare reflektioner över debatten sammanfattar jag här (på tyska). Även på hemsidan för De:Bug förs en diskussion, där en flatrate-kritiker skriver:

jag fruktar att diskussionen om flatrates leder just åt det håll dit ingen vill: telekom och övriga internetleverantörer spärrar alla fildelningsportar och säljer glatt ut fildelningen för en musik-flatrate på 19,99 euro per månad, ger musikindustrin hälften och behåller resten själv
En annan debattör menar dock att de som kritiserar flatrate-förslaget måste företräda en annan "lösning" – antingen är man för flatrate, eller för iTunes-modellen med försäljning av DRM-skyddad musik. Sånt gör diskussionen synnerligen begränsad. Det ska bli intressant att se om någon på allvar tar upp flatrate-idén i Sverige. Hittills har bara SKAP:s ordförande lagt fram idén (för att avfärdas av musikindustrin) medan Ung Vänster halvhjärtat föreslår statliga kompensationssystem för fildelningen. Att Attac i Sverige som i Tyskland skulle börja engagera sig i en verklig kritik av "intellektuell egendom" verkar i varje fall osannolikt. I USA tog EFF tidigare i år ställning för en "flatrate", och där syns nu konturerna av en rörelse, som är väsentligen sponsrad av Georges Soros stiftelser (vilket förvisso även WOS var). I syfte att få upp statligt baserade kompensationssystem på dagordningen, stödjer de ett projekt på The Berkman Center for Internet & SocietyHarvard Law School. Där finns William Fisher, en av två amerikanska professorer som 25 juli gavs plats på NY Times ledarsida för att framföra sitt krav på en "flatrate". Medan de europeiska flatrate:isterna vill inrätta en ny fördelningsorganisation av typen STIM och EFF allra helst ser ett frivilligt system, vill William Fisher att statliga myndigheter skall handa utdelandet av "ersättning" och förse varje musikstycke med ett unikt filnamn. Pengarna ska komma från avgifter på såväl uppkopplingar som hårdvara och lagringsmedia. Samtidigt vill William Fisher hänga med "semiotic democracy"-tåget och betonar därför möjligheterna att bearbeta, sampla och göra derivativa verk: då ska samtliga involverade "be compensated on a percantage basis" (fast då måste man väl först upptäcka den magiska formeln för vad skapande egentligen är och hur det mäts i andelar?)

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men dödsstraff åt flatrate:arna!

Någon kommer ju bli tvungen att bestämma vem som får vad av de pengarna. Kan bloggare som du och jag hämta ut pengar? Vi bidrar ju med textmaterial!

Känns som mafia-stils-utpressning.

Nej, Micropayments + Street Performer Protocol, det enda rätta.

8/30/2004 02:35:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home