fredag, augusti 13, 2004

Elvis, KLF och förlängd upphovsrätt

För ett par veckor sedan skrev jag en helsida i Expressen om hur skivindustrin nu börjar lobba för ytterligare förlängning av upphovsrätten. "I graven behöver Elvis ingen upphovsrätt" var rubriken (bakgrunden är nämligen att inspelningar med Elvis, snart även med annan tidig rock och pop, är på väg att bli fria). Nu tar även den mycket respekterade yttrandefrihetstidskriften Index on censorship ton, med artikeln "Elvis has left the building - time to free his works too", publicerad i senaste numret. Vad artikeln tillför är främst ett fokus på hur en förlängd upphovsrätt lägger hinder i vägen för offentliga arkiv. Gammal musik och litteratur som inte längre säljs har ändock inte sällan upphovsrättsinnehavare i form av arvingar som måste ge tillstånd för publicering. Ett mycket vanligt problem är att dessa är svåra att få tag på eller helt enkelt vill behålla exklusiva rättigheter för sig själva, så att en massa kultur otillgängliggörs. Brewster Kahle från mastodontprojektet the Internet Archive berättar hur de vill lägga ut en halv miljon gamla 78-varvar-skivor på nätet – varav de flesta i praktiken saknar kommersiellt värde idag – men att det projektet skulle omintetgöras av den förlängda upphovsrätt på inspelningar som IFPI har börjat lobba för.

“A couple of these tracks may be of commercial value,” says Kahle, but in leaving sound recordings under copyright, “we are taking away all of early 20th century culture from our use. We will subject our children and grandchildren to only listening to the current pop hits and not being able to learn from the past.”
Intressant nog när jag skriver detta, så shufflar iTunes fram ett spår från KLF:s legendariska platta Chill Out från 1993. Och inte vilket spår som helst, utan Elvis on the Radio, Steel Guitar in My Soul. Faktum är att en hel Elvis-låt (In the ghetto) där samplats för att integreras som en del av världens nästan första och kanske bästa ambient-verk. Som tidigare konstaterats på Copyriot är The KLF:s samplande ett praktexempel på "poaching" (i kontrast till "culture jamming"). I höst kommer tributskivan The KLF vs. Germany!
Neben anderen machen Toktok + Autotune, Tobi Neumann, Ricardo Villalobos, Justus Köhncke + Andreas Dorau, Tocadisco, Deichkind und Bela B. mit. ... Bill schreibt die Linernotes und die Jungs stellen uns exklusives Bildmaterial zur Verfügung.
På sajten finns även ett nytt statement från The KLF (de finns än, de har bara lämnat popmusikkulturen...), med bakgrund av att folk som en gång var deras studiomusik har försökt hävda upphovsrätt på deras låtar i efterhand.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Lite OT men borde vara av intresse http://www.isea2004.net/

8/15/2004 10:28:00 em  
Anonymous Anonym said...

off topic? gissa var jag tänkte befinna mig nu! grrr att jag inte är på ISEA.

8/15/2004 10:57:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home