söndag, augusti 29, 2004

IFPI vs. Piratbyrån i Internetworld

Flera uppslag ur senaste numret av Internetworld är vikta åt ett samtal mellan piraternas och antipiraternas främsta företrädare. Diskussionen mellan Kristoffer Smedlund från Piratbyrån och IFPI:s jurist Magnus Mårtensson är ganska intressant. Den senare skrattar defensivt och säger att man inte är emot "fildelningen i sig", bara att "man tar vår musik" – även om han erkänner att det finns fördelar även för musikindustrin i att folk upptäcker nya artister. Piratbyrån hävdar dock som vanligt att det inte finns något egenvärde i skivbolagens överlevnad. IFPI-juristen uppvisar en slående okunskap, om det inte handlar om medveten begreppsförvirring, när han vill göra ett tankeexperiment i form av att "stänga ute all kommersiell musik och bara fildela saker som användarna själva har gjort, då skulle det inte vara så många användare som det är idag". Framför allt för att han sätter likhetstecken mellan "kommersiell" och "all rights reserved", vilket inte alls stämmer med verkligheten. Att han samtidigt förutsätter skivbolagens eviga existens förvånar såklart inte – det är hans jobb – men det är kul att se hur han definierar vad dessa bolag egentligen har för betydelse: "Skivbolagen har ett innehåll, och det ska de själva bestämma över – var det ska säljas, när det ska säljas, hur det ska säljas." Alternativa kompensationssystem beskriver han som "samma sak som att legalisera stölden av vårt innehåll på nätverken, och det är något som vi inte vill. Vi vill ha kontroll över vårt innehåll, vi vill själva bestämma över det som vi har skapat och hur det ska säljas." (Skivbolagens uppgift är alltså varken mer eller mindre än att powertrippa och ta betalt för det?) Argumentet är samma som tyska IFPI använt i ett annat samtal som refererades här i våras. Magnus Mårtensson från IFPI försöker sammankoppla P2P med dålig ljudkvalitet och fullt av cirkulerande felmärkta skräpfiler. Visserligen finns bättre P2P-nätverk men "den stora massan hänger ändå på Kazaa, där det finns mycket skräp. Och det är det vi kan konkurrera med." Vad han säger är alltså att slaget är förlorat för skivbolagen om den stora massan av fildelare övergår till bättre protokoll. Kristoffer Smedlund svarar honom också: "Det är ungefär samma sak som vi försöker med. Vi försöker få in den stora massan på bra tekniker." Här går det att hitta hela artikeln inscannad.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Äntligen någon från Piratbyrån som uttalar sig positivt om Ogg :-)

För ett exempel på laglig distribution av musik, se audiolunchbox.com

Där kostar en skiva mellan 70-100 SEK och man får den antingen som 192 kbps MP3 eller kvalitet 6a Ogg Vorbis.

blenda@handgranat.org

8/31/2004 04:19:00 em  
Anonymous Anonym said...

Om man har iTunes som förebild kanske man inte ska förvänta sig någon större succé?

http://www.downhillbattle.org/itunes/

9/01/2004 12:20:00 em  
Blogger Joakim Siljelind said...

Vill ni hjälpa mig att stödja de drabbade vid räden mot TPB? Hör av er till joakim.siljelind@piratpartiet.se

Folk som snabbt kan snickra hemsidor och har serverutrymme etc. till övers eller tror sig kunna bidra på något annat sätt är välkomna.

6/01/2006 02:02:00 em  
Blogger Joakim Siljelind said...

Vill ni hjälpa mig att stödja de drabbade vid räden mot TPB? Hör av er till joakim.siljelind@piratpartiet.se

Folk som snabbt kan snickra hemsidor och har serverutrymme etc. till övers eller tror sig kunna bidra på något annat sätt är välkomna.

6/01/2006 02:03:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home