onsdag, september 01, 2004

Italiensk nätkultur visualiserad

In Italy there is a large complex of activities which, since the 1970s, have set up and grown alternative networks to the traditional art system. While these activities may not always be identified as “art”, they could more easily be called “practices” or “activism”. (...) Their common denominator is to give life to an alternative and independent way of producing information, cultural consciousness and communication. In a specific way, the correct meaning for this network of practices, is the word "hacktivism".
Tatiana Bazzichelli kommenterar sin schematiska karta över italiensk nätkultur, nätkonst och nätaktivism. Den rymmer allt från la Molleindustria som producerar humoristiskt politiska datorspel, till copyDOWN som påminner mycket om Piratbyrån. I centrum står Hackmeetings och HackLabs. Kopplingarna mellan klustren är markerade med IP-adresser till i sammanhanget viktiga servrar.
Hacking is a form of art. Hacktivists experiment with language, code and daily life to create new cultural and social conditions. This philosophy is founded on the concept of hacking and reaches out to the concept of art.
Om man föredrar en något mer schematisk listning gäller det att kolla kartans källkod. Där framträder kategorier som Creative Commons/Copyleft, Cyberfeminism/Gender (Cryptokitchen, Sexyshock, Media Activism/Anonymous Actions (internationella kändisar som Wu Ming Foundation och Luther Blissett, Net.Art (0100101110101101.org). Rekombinant och Guerigglia Marketing är tyvärr bara på italienska, medan Neural.it har en engelskspråkig avdelning som är värd frekventa återbesök. I den grafiska framställningen ryms även den blomstrande StreetTV-rörelsen, vilken beskrivs så här i artikeln Digital kultur, v2.0 som Piratbyrån nyligen översatt:
1990-talet innebar en närapå obromsad boom för privata TV-kanaler i Italien. Mot årtiondets slut utvisade sig två följder av denna utveckling. För det första hade innehavaren av dessa nya tevekanaler utnyttjat läget för att låta sig själv väljas till landets regeringschef. Å andra sidan har är en ny generation av politiska hackers vuxit upp, för vilka teven är en så central del av livet att de vill bedriva den själva. (...) ett nätverk av mikrostationer [är] under uppbyggnad, vilket gör teve för det omedelbara grannskapet och experimenterar med en form av dokusåpor. Kanalerna är förbundna med varandra via fildelning och utbyter sändningarnas innehåll
Nätkulturens oppositionella roll i Berlusconis Italien ska inte underskattas. Nyligen släppte Reportrar utan gränser en rapport om övervakning och censur på Internet i olika länder (mer om rapporten på Piratbyrån), där följande konstaterades om Italien:
The government has made fighting terrorism and cybercrime a priority since late 2001 and pushed through laws that threaten individual freedoms. Civil society, traditionally passive, protested in 2004 against the retention of data about Internet activity. If this opposition continues, the government may be forced to soften its attitude to the Internet
För att återgå till Tatiana Bazzichellis karta över nätkultur, nätkonst och nätaktivism i Italien, kan det tilläggas att den är ett uttalat plagiat av en net.art-gruppen Jodi.org:s karta över net.art. (Annan grafisk gestaltning av net.art avhandlades nyligen här).