fredag, oktober 08, 2004

Aftonbladet, IFPI och trovärdigheten

De senaste månaderna har 30 000 svenskar varnats när de sysslat med olovlig nedladdning på nätet. – När man går in i såna här fildelningprogram så får man ett automatiserat varningsmeddelande, säger Lars Gustafsson, vd för svenska international federation of the phonographic industry, Ifpi.
Ännu en dag då man i Aftonbladet kan finna en artikel planterad av IFPI. Rubriken "Nätrazzia mot musikpirater", får varningsmeddelandena att låta som något rättsligt sanktionerat och väldigt drastiskt. Underrubriken talar om att "skivindustrin trappar upp kriget mot musikpiraterna". Men vad är det som har hänt? En hemelektroniktidning förklarar saken:
Genom att använda sig av Instant Messaging, det vill säga så kallade Pop-ups, har svenska IFPI sedan den 30:e mars lyckats nå ut till en stor mängd fildelare på Kazaa. Meddelandet som kommer upp på skärmen är en varning, som informerar om att fildelning är olagligt.
Knappast någon "razzia" alltså, och definitivt ingen nyhet. Att den publiceras nu i Aftonbladet beror inte på att man gjort en journalistisk bedömning av nyhetsvärdet, utan på att IFPI har funnit tidpunkten strategiskt lämplig. Vad IFPI:s "upptrappningar" brukar bestå i är helt enkelt att de varannan månad utnyttjar sina underhuggare på Aftonbladet för att blåsa upp någon felräknad statistik till att bli ett fildelningens dödsbud. Varför är då just Aftonbladet så villiga att gå IFPI:s ärenden? För den tidningen är i en klass för sig vad gäller riktigt usel rapportering om upphovsrätt, med kopierade pressmeddelanden och felaktiga faktauppgifter som regel snarare än undantag. Förklaringen är nog rätt enkel: Aftonbladet följer sitt ekonomiska intresse. Den som trodde att tidningens ekonomiska spekulation i försäljning av dyr DRM-musik genom nätbutiken Poplife, skulle lämna journalistiken opåverkad, den trodde nog fel. När det visade sig att bondfångeriet inte verkar gå särskilt bra, förklarade Aftonbladet att man var beredd att ge upp även formell journalistisk integritet för att höja försäljningssiffrorna. Chefen för Poplife berättade för Internetworld att man tänkte integrera musikrecensionerna med musikförsäljningen. Men för att över huvud taget kunna sälja kopieringsskyddade filer, vill det till att först skrämma skiten ur alla som förstått att bättre versioner av filerna redan finns tillgängliga gratis. Därför publicerar Aftonbladet nästan ordagrant vad IFPI säger – i det här fallet med det uppenbara syftet att lura i godtrogna läsare att fildelare åtalas i Sverige. I Aftonbladets senaste version heter det att de 30000 som fått ett pop-up-fönster har "sysslat med olovlig nedladdning på nätet", vilket ger sken av att nedladdningen är olaglig, vilket den ju inte är. IFPI:s egna pressmeddelande från den 30 mars (PDF) förklarar däremot att "Meddelandet dyker upp på bildskärmen när man tillgängliggör musikfiler på den egna datorn". Fortfarande inget som ens säger att man sysslat med något olagligt. Linux-företag använder Bittorrent för att distribuera fri mjukvara, DC svämmar över av musik från artister som inte störs av piratkopieringen och som inte skulle låta sig användas som slagträ i några rättsprocesser. Såväl IFPI som Aftonbladet är mycket, mycket desperata.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ifpi verkar ju inte direkt ha något emot att tillrättavisa journalister, så att säga.

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_7482750.asp

10/10/2004 10:56:00 em  
Blogger 60sflipside said...

Om branschen tvingas få Aftonbladet att flytta skivrecensionerna från Klick! till tabloiden för att man ska få behålla sitt prestige-pris "Rock-björnen" ska det väl heller inte vara några problem att få in ett antal Ifpi-pressreleaser i tidningen?

1/06/2005 06:57:00 em  
Blogger FANCY said...

Visst gillar vi media...*L*...

Aftonbladet är bara otroliga.

//Fancy

11/02/2006 12:48:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home