måndag, december 20, 2004

När SCB ska fråga om nedladdning...

Privatpersoners användning av datorer och Internet 2004 heter en SCB-rapport publicerad idag, som en del i EU-vid statistik. Frågorna om hur folk använder internet avspeglar en stor okunnighet från statistikerna, alternativt en illa dold agenda. Av de tillfrågade i alla åldrar har 79 procent tillgång till internet hemma, men bara 23 procent har "använt internet för att lyssna på musik, spela spel eller ladda ner musik/spel/bilder". Notera det sista, "ladda ner bilder". Det vore verkligen anmärkningsvärt om de flesta som använde internet inte använde det för att ladda ner bilder. De rent textbaserade webbsidorna är så få att man nog kan säga att alla som surfar på webben samtidigt använder internet för att ladda ner bilder. Alltså får man anta att de flesta av de tillfrågade inte själva såg det som att "ladda ned" när nedladdningens destination var RAM-minnet och inte mappen "Mina dokument". Många av dem har antagligen en vag uppfattning om att webbläsarens fönster är just ett "fönster" varigenom man ser något som befinner sig någon helt annanstans, något som någon annan har kontroll över. Det är detta okunniga umgänge med datorer som upphovsrättsindustrin helst vill ska omfatta så många som möjligt. Mental Rights Management. Om det är något som upphovsrättsindustrin drömmer om, så är det att man även på riktigt skulle kunna göra en fullständig åtskillnad mellan tillfällig och permanent dataöverföring. Då skulle många av dess problem kunna vara ur världen, genom någon slags pay per view-system. Men nu råkar det inte vara så som datorkommunikation fungerar. Alla bilder du har på skärmen kan sparas till hårddisken. Allt ljud och all film som streamas över internet eller annat media kan av mottagaren rippas till en fil, som sedan kan spridas obegränsat. Lite historiskt perspektiv ges i artikeln Content is Not King, där AT&T-forskaren Andrew Odlyzko noterar hur "innehållet" ofta har överskattats av inflytelserika personer. När telefonen var ny trodde exempelvis många, inklusive Alexander Graham Bell, att dess främsta användning skulle komma att bli för envägskommunikation, för betalsändningar av samma slag som radioprogram. Tänkvärt med anledning av musikindustrins nutida försök att sälja snö på Grönland, förlåt, sälja musik på internet... Piratbyrån skriver också om SCB-undersökningen, ur vinkeln "1,5 miljoner svenskar fildelar". (Bilden är från dagens ekonominyheter.)

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Intressant vinkel.
Det har en del att göra med hur man definierar "content" också. Själv tycker jag att det är innehåll i ett mail som skickats specifikt till mig från en kompis eller arbetsgivare.
Det blir en svår gränsdragning på vad som är innehåll och vad som är kommunikation i situationer som t ex spam och (web-)anslagstavlor.

Själv tycker jag att det handlar om vår rätt att välja innehåll. Med den rätten är det färre som väljer nonsensinnehållet som många komersiella webbplatser erbjuder. Tyvärr är det en rätt som inskränks allt mer, på webben liksom i samhället i övrigt.

/Frozenswede.

12/21/2004 09:30:00 fm  
Anonymous Anonym said...

...en positiv sak är att det på internet finns en stark rörelse för den valfrihet jag nämner ovan. Fast ute i det fysiska samhället märks det mindre. Varför ser man inte grupper som demonstrerar mot att alla snabbmatställen bara har Coca-Cola company att välja på om när det är dags för dricka t ex? Där har vi blivit slagna till lydnad under så lång tid att vi inte ens tänker på det.

/Frozen, igen.

12/21/2004 09:34:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home