torsdag, januari 06, 2005

CCC IV: Kraftfulla söktekniker

Sista stora föredraget på CCC hölls av Fravia, en karismatisk herre i 60-årsåldern som mycket väl kan tänkas vara uppvuxen i en predikantfamilj. Ämnet How to find *anything* on the Web visade sig få allt vidare horisont – frågan om sökning blev en fråga om hur man föreställer sig internet. Fravia skisserade en bild av webben som ett klot med hård kärna som är indexerad i sökmotorerna och en ännu större yta utanför kärnan. Utanför klotet svävar mer eller mindre osynliga moln i form av gömda databaser. Gränsen mellan sökning och vad som kan benämnas som digitala intrång lämnades demonstrativt öppen...

– You don't have to pay for anything on the web! (In my opinion you shouldn't be paying for anything nowhere...) – The web was made for sharing things, not to sell them, and its very structure is still a structure for sharing. The idea of the web was to stand back a atomic attack, it will stand back a commercial attack as well. [applåder] They will never be able to deny us access to their databases! [skratt]
Att allt (som kan digitaliseras) redan finns på webben – inklusive hela böcker, musik film (P2P-program är ofta onödiga, hävdar Fravia) – var ett genomgående budskap:
– I've heard legends about information that's supposedly "not online", but have never managed to locate any myself. I've concluded that this is merely a rationalization for inadequate search skills. Poor searchers can't find some piece of information and so they conclude it's "not online".
Praktiska tips på effektiva söktekniker gavs i rask takt, från byggandet av söksträngar för google och andra sökmotorer, till strategiska frågor om att söka efter andra som redan har sökt och annat. Dessa finns på Fravias sida som är medvetet ostrukturerad. Ger garanterat en del att tänka på angående den lata slentriangoogling som sökning i praktiken oftast betyder för de flesta av oss... En märklig uppgift levereras i manuskriptet. Försök till statistik över hur webbens omfång ökar över tiden, har visat att det sker en betydande minskning varje år i oktober månad. Minskningarna inleds ofta redan i september, och ersätts i november åter av positiv tillväxt som varar till nästa höst. Mönstret har upprepat sig i flera år och påstås inte ha någon rimlig förklaring. Alla inlägg om Chaos Communication Congress 21C3: