torsdag, mars 24, 2005

STIM och antipiratskandalen

Innan de senaste turerna i Bahnhof-skandalen blev kända, skrev jag en liten debattartikel som ifrågasatte STIM:s inblandning i dådet. Publicerades i Göteborgs-Posten den 20 mars (ej på nätet):

Förra veckan stövlade kronofogden in hos internetleverantören Bahnhof på jakt efter misstänkta piratkopior. Bakom razzian stod Antipiratbyrån och Stim samt de tre skivbolagen Universal, EMI och Sony. Stockholms tingsrätt hade gett dem tillstånd att leta efter fyra filmer och åtta musikalbum. När man insåg att inget av detta fanns där, ringde antipiraterna i stället polisen som beslagtog servrar på vilka företagets kunder lagrat andra misstänkta filer. Skattebetalarna fick stå för notan för det stora antal tjänstemän, datakonsulter och polismän som gick åt för att genomföra razzian. De anställda på Bahnhof förhindrades att arbeta under en dag, vilket kostade företaget cirka en miljon kronor. Flera juridiska tveksamheter återstår att reda ut. Att Stim står bakom razzian är anmärkningsvärt. Likt tusentals andra upphovsrättsinnehavare till musik är jag ansluten till Stim och erhåller varje halvår några tusenlappar därifrån i ersättning för att min musik har framförts. Stim inkasserar pengar från radiokanaler, från konsertarrangörer och från lagstadgade extraavgifter på alla tomma lagringsmedier, och får dessutom direkt ekonomiskt stöd av staten. Organisationens uppgift är att administrera dessa pengar så att de går till musikens upphovsmän. I praktiken går dock det allra mesta till ett litet fåtal artister som spelas mycket på radio, till icke-kreativa rättighetsinnehavare såsom musikförlag och till avlidna kompositörers arvingar. Men numera slösas alltså de pengar som Stim har i uppdrag att fördela till oss anslutna även på ytterst tvivelaktiga aktioner där man försöker leka polis på uppdrag av ett fåtal stora skivbolag. För detta korståg har Stim ingalunda mandat från den breda massan av musikskapare i Sverige, som enligt Stims stadgar dock saknar demokratiskt inflytande i sin egen intresseorganisation. Intressant är att se hur vissa av Stims utländska motsvarigheter har valt en annan väg. När en privatperson i Frankrike förra månaden åtalades för att ha fildelat musik på nätet, tog tidningen Le Nouvel Observateur initiativet till protestuppropet Vi är alla pirater. Inte bara tiotusentals fransmän, varav många kända musiker, skrev på för en avkriminalisering av fildelningen utan även organisationerna Adami och Spedidam, Frankrikes motsvarande organisationer för fördelning av upphovsrättspengar till musikskapare. Dessa verkar, i strid med skivbolagslobbyn, för legaliserad fildelning. Kontrasten till svenska Stims terror mot en medelstor internetleverantör kunde inte vara större.
Andra Stim-anslutna som ogillar hur "deras" organisation agerar får gärna kommentera eller höra av sig. Stim är en mäktig institution inom musiklivet och tung röst i upphovsrättsfrågor, som (till skillnad från den labila Antipiratbyrån som möjligen till och med är under avveckling) faktiskt är delvis statligt finansierad – och alltså likväl saknar demokratisk struktur.

12 Comments:

Anonymous OlleShund said...

Är APB påväg att avväcklas?! källa?

3/24/2005 07:46:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag kan bara spekulera, och det står ju faktiskt "möjligen". Slutsats: Även Rasmus spekulerar.

Sen får man väl säga att påståendet har en del "på fötterna" ändå. Antipiratbyrån använder olagliga metoder och hotar rättssäkerhet, integritet och demokrati.

En dylik organisation kan inte bli långvarig om man har ett demokratiskt samhälle.

3/24/2005 08:35:00 em  
Blogger rasmus said...

Naturligtvis är det en spekulation, som dock inte jag har hittat på själv, utan som bland annat har framförts i ett pressmeddelande [PDF] från Jonas&Jens. Om att Antipiratbyråns kontroversiella metoder får deras uppdragsgivare att börja vackla.
Stim funkar på ett annat sätt, eftersom de kan beskriva sig som en intresseorganisation för kompositörer men i praktiken styrs av en klick jurister som följer musikindustrins önskningar. Man har lyckats göra så att ansvar knappt kan krävas någonstans. En dylik organisation kan därför faktiskt härja runt ganska fritt.

3/25/2005 01:20:00 fm  
Anonymous Pat said...

Jag kan inte annat än att instämma i dina kommenterarer om STIM:s agerande, och dess funktionssätt rent generellt. Jag är själv ansluten till denna organisation i och med ett par skivsläpp med ett tämligen okänt skaband för ett gäng år sedan, genom vilket jag fortfarande får någon hundralapp om året. Jag provade för skojs skull att söka efter vår musik på en stor DC-hub och hittade faktiskt tre användare direkt som delade ut vår första EP. Ska jag stämma dessa människor? Nej, det är ju helt otroligt att någon fortfarande kommer ihåg oss och dessutom uppmuntrar till fortsatt lyssning! Att STIM slänger bort pengar på sådana här dumheter innebär ju bara att vi små artister får ännu mindre, medan de stora artister som skivbolagen värnar om säkerligen får så att de klarar sig ändå.

3/25/2005 02:42:00 fm  
Anonymous IX said...

Du borde skriva, och pusha lite mer i debatten, om att vi redan betalat för fildelningen genom "kopieringsskatten" på tomma cd-skivor och kassetband! Det är ju något som helt tycks ha glömts borg!

3/25/2005 08:23:00 em  
Anonymous Anonym said...

http://img212.exs.cx/img212/4120/apbtankar6ta.png

3/26/2005 12:35:00 em  
Anonymous Anonym said...

http://img212.exs.cx/img212/4120/apbtankar6ta.png

3/26/2005 12:37:00 em  
Anonymous LKWRM said...

Bra talat, eller snarare bra skrivet. Jag hade gärna skrivit under ett liknandne upprop och säkert en väldigt stor majoritet av STIMs anslutna medlemmar. Men nån med lite mer 'tyngd i media' än jag (hehe) bör nog göra det. Nån frivillig?

3/28/2005 03:24:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag är också STIM-ansluten och vill gärna protestera mot STIM:s metoder i fallet Bahnhof. Kan man överhuvudtaget gå ur STIM? Annars kanske ett upprop vore på sin plats.

3/31/2005 10:04:00 em  
Anonymous Emil said...

Jag har svårt att tänka mig att det ligger i de STIM-anslutnas intresse att jaga pirater.
För de flesta gör piratkopiering ingen skillnad.

Jag har nyss anslutit mig, men börjar fundera på om det var rätt gjort nu...

4/02/2005 01:24:00 fm  
Anonymous Anonym said...

"En dylik organisation kan inte bli långvarig om man har ett demokratiskt samhälle."

Sant, men många grejer som hänt i Sverige får en ju att undra om vi verkligen är demokrater annat än på pappret...

4/08/2005 06:59:00 fm  
Anonymous bubblepopelectrolove said...

Jag gick med i STIM för ett drygt år sedan, men det ångrar jag bittert. Jag hade nämligen tänkt ge ut min nästa skiva med creative commons licens för nedladdning från min hemsida, dels för att spara miljön och för att ingen köper musik från okända artister. Men nu har jag fått reda på att i och med STIM-anslutning är detta omöjligt, att gå ur STIM kan man bara göra efter fem år, om man säger till 6 månader innan kontraktet går ut och annars automatiskt förnyas. STIM gynnar i stort sett bara de som redan slagit har ett stort skivbolag i ryggen...

10/26/2007 01:30:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home