fredag, april 29, 2005

Momshöjning slår mot musikers inkomstmöjligheter

"Vi måste höja momsen på mat och kultur", hävdar nu LO:s ekonomer i ett utspel (när LO säger "vi" menar de staten). Och statliga momsutredningen föreslår även de en enhetlig moms på 22 procent. En enorm höjning av kulturmomsen som idag ligger på sex procent. Konsertliv, privatteatrar, bokutgivning och tidningar är förlorarna. Nu har alla de som använt musikers försörjningsmöjligheter som slagträ i upphovsrättsdebatten – STIM, IFPI och de rasande artisterna – chansen att visa om de menar allvar. Bryr de sig om möjligheterna att tjäna pengar på konserter, turnéer och klubbkvällar – eller är det som vi misstänkte, att det bara handlar om skivbolagens och musikförlagens kontroll över ensamrätter? Kulturmoms och upphovsrätt är inte skilda fenomen, utan bägge bidrar till att styra vilka slags kulturliv som ska ges ekonomiska möjligheter att frodas. I ett läge då såväl små konsertarrangörer som skivbolagsjättarna har problem, gynnar den rådande politiken de senare på bekostnad av de förra. Medan konserter är en inkomstkälla för en bred massa av musiker, inklusive de som ännu inte etablerat sig på skivmarknaden, fördelas upphovsrättspengar mycket ojämt och slukas till största del av bolagen. Medieforskaren Bengt Johansson skriver att popmusikens ekonomiska fokus på skivförsäljning i ett lite längre perspektiv kanske framstår som en historisk parentes på några decennier. "Popartister får i likhet med musiker i andra genrer, såsom jazz, klassiskt och blues, vänja sig vid att man inte tjänar så stora pengar på skivförsäljning", menar han. Att då försämra de ekonomiska villkoren för liveframträdanden och teatrar, samtidigt som man desperat försöker skärpa upphovsrätten, är sannerligen att ta ställning för vintern och stagnationen i conflictus veris et hiemis... Höjd kulturmoms får en massa andra konstiga effekter. Enligt Statskontoret skulle man behöva kompensera de försämrade villkoren för tidningarna med ökat presstöd, alltså ökat bidragsberoende och ökad statlig kontroll över pressen. Och eftersom moms till skillnad från inkomstskatter slår hårdare mot folk med mindre pengar, stärks ekonomiska orättvisor. LO förstår detta, och vill kompensera med ... höjda barnbidrag! Snacka om bisarr dubbelriktad klåfingrighet från statens sida. Folkpartiet har däremot, till skillnad från LO och sossarna, fattat vad höjd kulturmoms betyder: "Det kommer att omöjliggöra för stora grupper människor att ta del av de kulturyttringar och de upplevelser som kan berika livet med mening och djup", skriver de.

3 Comments:

Anonymous Frdg said...

Moms är den mest orättvisa skatt som finns. Vänterpartier i utomeuropeiska länder brukar vara emot denna skatt, men här är det märkligt nog tvärtom. Om kommunistpartiet i Japan tycker 5% moms är för mycket så borde - rimligtvis - regeringen och samarbetspartierna dissa en enhetlig moms på 22%.

4/29/2005 11:25:00 em  
Anonymous Henrik Ström said...

"De rasande artisterna" kommer förmodligen att dansa mambo med skivbolagen om den enhetliga momsen klubbas igenom. Det innebär ju en sänkning av priset på de där plastbitarna med ettor och nollor på. De ligger ju idag på 25% moms. Konspiratoriker ser säkert ytterligare en flirt med skivbolagen...men sån är ju inte jag...

5/01/2005 09:26:00 em  
Anonymous Nylén said...

Nej, bara de artister som har gått på skivbolagens puckofiering av deras eget skrå kommer vara glada över en momshöjning.

En smart artist inser att upphovsrätten i sin tradtionella form är utom alla räddning.

Enda sättet att tjäna pengar är att ge sig på dem som i sin tur tjänar pengar på din musik; radiostationer och dyl.

Alltså gäller det att brotta STIM tillbaka ur musikpolitruckernas grepp och därefter kapa alla juridiska trossar som hindrar vanliga människor att ladda ned musik för enskilt bruk.

5/15/2005 07:43:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home