onsdag, maj 11, 2005

Betala pengar för skadade musikfiler? Aldrig!

En känd nätbutik för försäljning av kopieringsspärrade musikfiler öppnar i Sverige. Och några blir alldeles till sig av entusiasm, ropar "yippi". Varför? Ganska ofta stöter man på föreställningen att lagliga alternativ™ ska bli "lösningen" på fildelningen. Bland andra hos Pierre Andersson:

Det bästa sättet att få bukt med illegal fildelning av musik (och filmer för den delen) måste rimligen vara att göra filerna tillgängliga på ett enkelt, prisvärt och legalt sätt. iTunes Musicstore är det kanske bästa exemplet på detta
Idén är alltså att den effektiva och decentraliserade fildelningen, med alla dess sociala aspekter där folk själva marknadsför sin favoritmusik för varandra, ska ersättas av betalda nedladdningar från centraliserade servrar där utbudet avgörs av Apple och skivbolagen. Snacket om lagliga alternativ™ används flitigt av antipiratlobbyn när de kräver strängare upphovsrättslagar. När regeringen ska motivera masskriminaliseringen av fildelare, heter det:
Avsikten är att genom en tydlig lagstiftning stimulera att det kommer fram lagliga och billiga alternativ på Internet.
Notera att den uttjatade nyckelfrasen "lagliga alternativ" alltid syftar på betaltjänster. Trots att det finns en uppsjö av netlabels som erbjuder tokigt bra musik. Lagligt och gratis. De musikbutiker som vissa hyllar så ivrigt, bygger inte på att sälja vanliga musikfiler, utan DRM-skadade sådana, krypterade på ett sätt som är tänkt att hindra vidare spridning. Här ligger också hemligheten i att Apples tjänst kan hålla relativt låga priser: Den låser in kunderna i Apples egen hårdvara, som de sedan till på köpet medvetet försämrar. En massa andra dumma restriktioner bakas in på köpet. Kopieringsspärrarna skapar en massa problem, utan att ens uppnå sitt eget syfte. De är ett tafatt försök att göra datorer till något annat än vad de är, nämligen maskiner som kopierar ettor och nollor. Om någon fortfarande betvivlar att all slags DRM alltid kommer att kunna kringgås utan större problem, så rekommenderas en läsning av Cory Doctorows föredrag samt denna tunga citatsamling. Affärsmodellen att sälja DRM-skadade filer bygger följaktligen på att staten stiftar lagar som ska försöka hindra att spärrarna kringgås. I fallet Apple heter DRM-tekniken (lustigt nog) FairPlay, och kan knäckas med programmet PlayFair. Men med hjälp av den nya sortens lagar som kriminaliserar hjälpmedel för kringgående, lyckades Apple-advokaterna tvinga bort PlayFair från en massa sajter (naturligtvis har det fått efterföljare). Lagarna som är till för att skydda DRM-marknaden inte bara förbjuder mjukvara, utan inskränker också tryckfriheten. Tyska IFPI har redan hotat en tysk datortidskrift med åtal för att de skrivit om ett mjukvaruföretag vars produkter kan användas för att kringgå kopieringsspärrar. Sannolikt kommer vi få se liknande märkliga rättsfall i Sverige. Malin Bonthron från Justitiedepartementet har redan bekräftat att vissa Linux-distributioner kommer att bli olagliga. Att köpa filer från iTunes Music Store är att ge sitt stöd åt denna utveckling i riktning mot spärrar, teknikförbud och monopolisering. Se också:

10 Comments:

Blogger phantom_orchard said...

Om jag ska betala för mina musikfiler så vill jag mycket riktigt ha dem utan DRM-vidrigheter. Jag avskyr iTunes och min mp3-spelare är ingen iPod (det fnns ju mängder av alternativ med bättre ljud).

Det format jag sedan föredrar är ogg media, med q=7 ungefär som ger bättre ljud än mp3 till rimlig plats. Detta är också precis vad jag får när jag köper en cd-skiva, då jag brukar konvertera denna till ogg mest för att kunna spela den när jag är ute och går. Fast dessa filer skulle nog ingen få för sig att sälja på nätet idag, då ogg är ett öppet format.

En annan sak är ju att pay-per-view system som dessa inte möjliggör att ta del av produkterna innan man fattat ett beslut om de är värda att betala för eller inte. Här är just en av de stora fördelarna för mig med fildelning, då jag kan lyssna igenom plattor ordentligt innan jag beslutar vilka jag ska lägga pengar på.

Trots all denna kritik bygger väl iTunes på en typ av musiklyssnande som majoriteten av befolkningen verkar godta. Om man bara lyssnar på den senaste popmusiken och aldrig funderat längre än att köpa en iPod och köra iTunes så märker man ju mycket lite av alla dessa otrevligheter. Tyvärr lär det därför fungera lika bra här som i staterna.

5/11/2005 09:29:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Om man nu anser att musik över nätet är något som skall betalas för är Bleep ( http://www.bleep.com/ ) förmodligen den bästa(?) tjänsten för tillfället om man är intresserad av den typen av elektronisk musik.
Elller som de själva skriver

"Secondly, Bleep music has no DRM or copy protection built in. We believe that most people like to be treated as customers and not potential criminals - DRM is easily circumvented and just puts obstacles in the way of enjoying music. Apple has even privately stated that they decided to use a weak form of DRM solely to get major labels onboard."

5/11/2005 09:36:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Även om fildelning vore 100% lagligt skulle "tjänsterna" kunna gå med vinst, eftersom de har råd att göra reklam för sig till skillnad från ideella fildelningsnätverk. Vi kan bojkotta och hålla på men drm är nog här för att stanna.
Som birgersson sade (ungefär): "det är lagligt att dricka kranvatten, ändå köper folk bordsvatten".

5/11/2005 10:25:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Apropå lagar mot att bryta skydd så har USAs motsvarighet(DMCA) använts flera gånger för att _hämma_ konkurrens. Att detta skulle bli läge även i Europa är väldigt troligt. Det är bara kolla på regionsskyddet på dvd som man införde endast för att kunna ha högre priser i europa.

Betalningstjänster har långt kvar då de har väldigt dåligt utbud. Särskilt om man vill ha tag på gammal eller "ovanlig" musik.

5/11/2005 11:00:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag rekommenderar också skivbolaget Magnatune som under sloganen "We are not evil" säljer DRM-fri musik (mp3/ogg/flac), har nätradio (som tillfälligtvis tystnat) och signar bara artister de gillar. Artisterna får hälften av intäkterna, vilket nästan är en storleksordning mer än på traditionella bolag.

5/11/2005 11:22:00 fm  
Blogger yabosid said...

Skall jag bli motiverad att betala för min musik så är det enbart lossless som gäller, lossless utan spärrar. Skall jag betala för MP3, eller något annat lossy format så bör priset vara flatrate per månad och obegränsat med downloads. Men fortfarande utan DRM.

Kommer -ALDRIG- betala för DRM. Hör ni det! ALDRIG. Idén att betala för något som man inte ens äger sen är ju larvig.

5/11/2005 12:30:00 em  
Blogger Pierre Andersson said...

Hm. Jag tycker också att DRM suger. Inte bara när det gäller nedladdad musik - har jag köpt en film på dvd vill jag ju kunna kolla på den på vilken plattform jag vill.

Mitt hyllande av iTMS är med andra ord inte oreserverat. Min poäng är inte att Apple kommer att "lösa piratkopieringsfrågan", däremot kommer de att få vissa människor att börja köpa mer och hämta mindre från DC och Bittorrent-nätverk.

Just smidigheten är värt mycket för mig. Att kunna söka, provlyssna, veta att man får bra kvalitet (och att man kan klaga om man inte får det) gör att jag kommer att spendera en och annan krona på iTMS, och lite mindre tid åt att jaga torrentfiler.

5/11/2005 01:23:00 em  
Blogger Fredag said...

Det är lite underhållande att se hur tidningar som Expressen ganska okritiskt skriver om ITMS. Anders Nunstedts jämförelse (som jag har med i min egen blogg) mellan Music store och CD-skivan när den var ny, känns bara missvisande. Kan det vara så att våra journalister aldrig provat decentraliserad fildelning och därför inte har något referensmärke värt namnet?

5/11/2005 02:12:00 em  
Blogger yabosid said...

Jag reagerade på att Aftonbladet gav sin egna musiksite "lågt" betyg i sitt test.

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,643530,00.html

5/11/2005 02:21:00 em  
Anonymous Blenda said...

Man kan köpa DRM-fri musik även på Audioscrobbler (FLAC/Ogg Vorbis/mp3) och Audio Lunchbox (Ogg Vorbis/mp3). Ganska billigt också.

5/12/2005 09:32:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home