onsdag, maj 04, 2005

Skivbolagens debattstrategi - nytt exempel

Vi känner sedan tidigare till hur skivindustrins IFPI försöker att "läxa upp" journalister som använder sig av andra faktauppgifter än de som branchen själva levererar på sina pressmeddelanden. Efter Piratbyråns 1 maj-demonstration kommer nu ännu ett talande exempel på hur skivindustrin vill "föra debatt". Några upphovsrättskritiska ungliberaler från Liberala Ungdomsförbundet deltog nämligen i demonstrationen. Detta föranledde representanter för flera av de stora skivbolagen att kontakta LUF:s förbundsexpedition och kräva någon slags förklaring och avståndstagande. Skivbolagslobbyisterna bifogade även bilder på LUF:arna som demonstrerade med Piratbyrån som någon slags "bevis". Verkar alltså som att IFPI har gått igenom alla bilder från demonstrationen på jakt efter meningsmotståndare... Sina krav på att LUF skulle stoppa medlemmar från att hysa upphovsrättskritiska åsikter fick de inget gehör för. De gick nog på fel organisation, helt enkelt. Tänk om antipiraterna i stället hade gjort så som vi gör, vi som gillar öppenhet och internet. Om vi finner någons ställningstagande konstigt, eller en tidningsartikel osaklig, då skriver vi om det i våra bloggar. Om vi hade varit IFPI, hade vi inte ringt och försökt låta hotfulla på telefon, utan luftat våra reflektioner öppet på internet. Men naturligtvis kommer inte antipiraterna att göra så. De är ju inte intresserade av öppen debatt, de vill sabotera internet i allmänhet och har i flera fall t.o.m. lagt ner sina egna hemsidor (allmän internet-bojkott?) Så nej, vi lär inte få se IFPI blogga... Se även förra inlägget: Parkmingel och piratpolitik Uppdatering 19 maj: Efter ett samtal med Magnus Mårtensson på IFPI, förtydligar jag gärna att det inte var IFPI som organisation som kontaktade LUF, utan några av de skivbolag som är med där. IFPI säger själva att de aldrig skulle göra så.

11 Comments:

Anonymous RiX said...

Det andra stycket... Om hur antipraterna inte använder sig av gratis, öppen media, var nog något av det klokaste uttalande jag läst på MYCKET länge!!! Det ligger otroligt mycket bara i de få orden...

5/04/2005 08:44:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ett stöd till till din tes om APB:s försök att läxa upp medierna:

http://computersweden.idg.se/blogg/kommentarer.asp?bloggID=123

5/04/2005 10:07:00 em  
Blogger Daniel, subjektiv.se said...

Men jisses...vad sysslar LUFarna med ;)

Hehe.. skämt åsido...

vafan sysslar IFPI med? Vad är det för j***a fascister som jobbar där egentligen?

Nog för att jag inte är lika upphovsrättkritisk som en del av mina liberala kamrater (vilket du säkert har märkt :D) men ju mer man hör om IFPI och APB desto mer inser man vilka sanlösa puckon som finns på upphovsrättsförespråkarnas linje. Jag kan förstå att en del blir "proffspirater" enbart för att fucka med antipiratorganisationerna.

Har de liksom aldrig hört talas om yttrandefrihet, demonstrationsfrihet etc.?

5/04/2005 10:35:00 em  
Blogger Magnus A said...

:-D

Ursäkta att jag brur mig...... :-/ (måste vara nåt sjukligt i att bry sig om det grövsta tramset som just nu står att finna någonstans),
men var det inte pirater som crackade antipiraternas hemsidor så att de "lade ner" - och sen har ju jag en blog ;-)

5/05/2005 10:28:00 fm  
Blogger Magnus A said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

5/05/2005 10:33:00 fm  
Blogger Magnus A said...

Herre jösse amalia - men beträffande öppen debatt ... ni verkar faktiskt ha *tagit bort* sidan med kommentarerna i er egen blog, nämligen bl a mina kommentarer till ert förra inlägg, där faktiskt en bra debatt (som just som debatt fick lovord i flera kommentarer) kom igång. Så mycket öppenhet här - men vem väntar sig egentligen något annat?

Vilka är det som stryper friheten, kan man undra?

Jag återkommer på min egen blog - om nu inte även försök att cracka snart den görs?

Er lilla värld av hot och otrevligheter framstår allt mer som en veritabel projektion.

5/05/2005 10:48:00 fm  
Blogger phantom_orchard said...

Skrämmande att privata organisationer håller på och försöker åsiktsregistrera folk på det sättet - och dessutom hotar folk med denna information. Undrar vilka register jag finns i nu eftersom jag också var på demonstrationen...

Magnus, varför håller du alla fildelare/upphovsrättskritiker (vilket är väl minst någon miljon svenskar) ansvariga för vad ett fåtal individer gjort? Nu pratar vi ju ändå om en "seriös" organisation som beter sig på detta sätt, inte några 15-åriga frustrerade hackers i ett källarrum.

Ang. gamla kommentarerna tvivlar jag på att de aktivt tagits bort, är nog något som buggat. Fast ta inte mitt ord för det. Jag läste iofs vad du sa och minns inte att jag fick några större insikter - fast man kan ju ha en trevlig ton ändå, det är bara bra hyfs.

5/05/2005 12:27:00 em  
Anonymous pba said...

Jag får nog hålla med om misstanken om att den förra artikeln hamnat i någon lite mer buggig avkrok. Synd, för vi hade ju en så trevlig debatt :(.

5/05/2005 03:04:00 em  
Anonymous Anonym said...

Luktar åsiktsregistrering lång väg. Visste inte att IFPI hade värvat bland SÄPO:s gamla registrerings-ivrare.

5/09/2005 02:32:00 em  
Anonymous Anonym said...

Magnus Andresson: Lider du möjligen av någon form av personlighetsklyvning?

7/26/2005 04:59:00 em  
Anonymous Anonym said...

Magnus Andersson: det finns ju för guds skull en stor fet länk till eran föregående dabatt. Vad grinar du om?

7/26/2005 05:01:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home