fredag, november 11, 2005

Jag laddar ner upphovsrättsskyddad musik på jobbet

Pressmeddelande från regionkansliet Västra Götaland:

En rutinmässig säkerhetskontroll visar att ett antal personer anställda i Västra Götalandsregionen använt sina datorer till så kallad fildelning. Stora mängder data har laddats ner och det rör sig i stor utsträckning om musik och filmer som är upphovsrättsligt skyddat.
"Det kan bli tal om arbetsrättsliga åtgärder", uppger Ekot. (Anklagelsepunkten förblir lite oklar, det verkar mest handla om en moralisk ryggmärksreaktion från regionens säkerhetschef.) Just nu sitter jag och laddar ner upphovsrättsskyddad musik till datorn på min arbetsplats. Under arbetsdagen har jag gjort det från tre olika håll: Först lyssnade jag på Eldorado, Kjell Alinges underbara program i P2, via Sveriges radios hemsida. Sedan lyssnade jag på Last.fm-radio. Och nu lyssnar jag på en trevlig DJ-mix från omgwtf.se. Jag lyssnar helt enkelt, som otaliga andra, på radio medan jag jobbar. Jag gör det, som en hel del andra, via datorn. Dels för att mitt arbetsrum saknar analog radio, dels för att jag får så mycket bättre musik och slipper få mitt arbete stört av nyhetsblaj och trafikinformation. Vadå ladda ner, du lyssnar ju bara på radio? Visst, jag har inte använt något fildelningsprogram. Och ingen musik har lagrats permanent på min jobbdators hårddisk. Men likväl laddar jag ner upphovsrättsskyddat material till den. Gratis. Och lagligt. Sveriges Radio är såklart inte förbjudet att lyssna på. Last.fm pröjsar, som vi tidigare berättat, även de sina avgifter till musikmonopolet. I det tredje fallet, electrohousemixen från omgwtf.se, får det väl erkännas att det rör sig om en gråzon; det är självklart inte "lagligt" i någon formell mening att sprida en sådan mix, och sedan 1 juli är det ju även förbjudet att klicka på en länk till en fil (ljud, bild, html, txt...) som innehåller material som ligger där utan upphovsrättsinnehavarens tillstånd. Men den som i detta fall skulle börja hojta om upphovsrättsintrång skulle göra sig minst sagt löjlig, eftersom ingenting alls tyder på att Christopher Just, John Tejada, The Knife och de andra mixade artisterna skulle ha något som helst emot att Kornél gillar dem så mycket att han inte bara spelar dem ute utan också lägger upp sina mixar på internet. Tvärtom är chansen rätt stor att de uppskattar att klubbpubliken ges en chans att få reda på vilka artister som egentligen låg bakom de annars så anonyma beatsen. Denna gråzon – musik som inte är formellt laglig, men inte heller olaglig – måste vara utgångspunkten när vi snackar om musikcirkulation via internet. Men viktigast är att förstå att internet inte skiljer på tillfällig och permanent dataöverföring. Skillnaden finns bara i konfigurationen av den anslutna datorns mjukvara: Om programmet blott tillfälligt lägger ljudet på hårddisken för att samtidigt spela upp det i högtalarna så kallas det "nätradio", om det däremot låter ljudet ligga kvar där för senare lyssning kallas det "nedladdning". En ganska fiktiv åtskillnad, måste man säga. Men icke desto mindre livsviktig för upphovsrättsindustrin att hålla vid liv. Fiktionen har såklart sin grund att vi svårligen kan konceptualisera internet utan att jämföra med tidigare medier, saken är bara att internetkommunikation sammanför så många och skilda sorters medier: Radio, telefon, fonogram, bibliotek, snigelpost... Alla dessa kan användas som metaforer, och olika personer och intressegrupper gör det på olika sätt, i en ganska raffinerad maktkamp. Min ståndpunkt är att vi bör sträva efter att komma bort från dessa metaforer, för att förstå internet på dess egna villkor. Graden av förståelse skiljer sig idag väldigt mycket mellan nätanvändare: de som bara använder internet till www och mejl har vanligen en mycket mer metaforisk bild av internet än vad de som även använder fler protokoll har, för att inte tala om de som har egna servrar eller själva skriver kod. Därmed inte sagt att det är möjligt, eller ens önskvärt, att helt komma ifrån metaforerna och jämförelserna med andra medier. Internet har naturligtvis inte uppstått ur ett vacuum, och just därför finns en poäng i en mediegenealogisk blick. I detta nu så konstitueras det framtida nätets infrastruktur och standarder av människors föreställningar om vad internetkommunikation "är". Fildelningsstriden är det tydligaste exemplet. Medan upphovsrättsindustrin försöker övertyga oss om att "nedladdning" blott är ett lite effektivare sätt att saluföra "content", en kvantitativ effektivisering av CD-mediet, måste vår uppgift vara att hela tiden befästa den kvalitativa skillnaden. Vilket för övrigt är något helt annat än enspårig teknikoptimism, även om pappersbaserade tyckare såklart kommer fortsätta att försöka klistra sådana etiketter. PS. Dessa sista reflektioner blev ett väldigt preliminärt försök att sammanfatta en massa saker som tidigare tagits upp här. Kommentarer mottages därför extra tacksamt! Riktigt allt jag ovan skrivit om mitt musiklyssnande idag är förresten inte helt sant. Men ni fattar nog vart jag ville komma.

11 Comments:

Anonymous Hjartberg said...

Det bör tilläggas att du jobbar i en skyddad verkstad.

11/11/2005 07:18:00 em  
Anonymous Martin Melin said...

Makthavarnas okunskap när det gäller datateknik är skrämmande, i alla led från justitiedepartementet till kommunalråden.
Hur kommer det sig att väljarna accepterar denna slående ignorans? Okunskap. Vi behöver fler högljudda uttalanden av personer som verkligen är kunniga när det gäller de här områdena.

11/11/2005 11:09:00 em  
Anonymous Anonym said...

Vadå gråzon? Har de inte uttryckliga tillstånd från alla upphovsrättsinnehavare så är det olagligt och inget annat, för alla rimliga innebörder av ordert

Sen är man naturligtvis i sin fulla rätt att anse att lagen är trasig. Men dit kommer man aldrig i resonemanget om man inte kan konfrontera att det är olagligt.

11/12/2005 03:18:00 fm  
Blogger rasmus said...

Hjärtberg: stämmer :)

11/12/2005 12:24:00 em  
Anonymous Frozenswede said...

Läser dig ofta och gillar att du är så klar i ditt användade av olika begrepp och ser saker för vad de verkligen är. Därför sticker det i ögonen när du skriver "Vadå ladda ner, du lyssnar ju bara på radio? Visst, jag har inte använt något fildelningsprogram."

Inte? Är inte just poängen med många av dina inlägg att Antipiratbyrån och liknande aktörer försöker sätta upp en mur runt "fildelningsprogrammen". Fast det i verkligheten är så att alla program som har någon form av anknytning till internet är fildelningsprogam. Om de inte läste och/eller skrev filer från ett ställe till ett annat skulle de inte behöva internet.

Hence: radiolyssnarprogrammet (vilket du nu använder) är lika mycket fildelningsprogram som MS Internet Explorer och DC++. Det är just det som är det galna i fildelningsdebatten och det som gör Henrik Pontén till en vår tids Don Quijote.

11/12/2005 08:17:00 em  
Anonymous Anonym said...

Vore jag arbetsgivare så skulle jag vara mer orolig för att någon anställd tar med sig sin fina importerade Sony-CD och kör på jobbdatorn...

11/13/2005 11:22:00 fm  
Blogger Alexander said...

Lite OT men Borås tidning briljerade rejält med ett par citat:
"Omkring 20 datorer i Västra Götalandsregionen har använts för att kopiera filer från internet."
Och
"På regionens många hundratals arbetsplatser i Västra Götaland finns totalt cirka 28000 datorer."
Undrar varför dom har internet...

Tänk om vi bara kunde enas om ett vettigt val av ord när det gäller denna debatt. Det skulle båda sidor troligtvis vinna på.

11/14/2005 08:35:00 fm  
Anonymous Anonym said...

"måste vår uppgift vara att hela tiden befästa den kvalitativa skillnaden"
skriver du i slutet.
Det är liksom en av kärnknutarna i debatten på något sätt.
En låt som mp3-fil är ju aldrig samma sak som att köpa ett album med fint fodral och texter till, ett album som lär hålla mycket längre än din mp3fil som riskerar att försvinna om datorn blir virusangripen och måste bootas om. Exempelvis.
RS
Kulturbloggen
http://chadie.typepad.com/chadie/

11/16/2005 12:32:00 em  
Anonymous Anonym said...

Off topic: Har sökt få tag på din epostadress. Har en fråga till dig.
RS
Kulturbloggen
http://chadie.typepad.com/chadie/

11/16/2005 12:33:00 em  
Anonymous Anonym said...

Skillnaden mellan helt laglig radiolyssning och grovt förbjuden fildelning ligger alltså i om man sparar de media som skickats till en?
Betyder det att det är helt förkastligt och oerhört förbjudet att spela in radioprogram på ett vanligt kasettband på sin gamla analoga radio? Och kan man sedan föra detta till nästa steg - är det förbjudet att spela in tv-program/filmer på ett VHS-band? Jag skulle gissa att det är väldigt få personer i dagens Sverige som aldrig någonsin spelat in någonting på sin video.

12/20/2005 01:58:00 em  
Anonymous Anonym said...

"ett album som lär hålla mycket längre än din mp3fil som riskerar att försvinna om datorn blir virusangripen och måste bootas om"

Ett album som hunden kan knycka och förvandla till småflis, eller ett album som kan ramla med skräpposten i sopkorgen. Samtidigt som mp3-filen kan lagras på en backuphårddisk i ett kassavalv.

Det handlar bara om hur man skyddar sig.

7/12/2006 02:20:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home