lördag, mars 04, 2006

Kollektiv rättighetsförvaltning i praktiken

Eftersom jag har medverkat som musiker på skivor som spelats i radio, har jag en okänd summa pengar innestående hos musikmonopolet SAMI, kända från förra inlägget (med intressanta kommentarer). Ansökningsblanketten, som de på eget bevåg skickade hem till mig, innehåller avtalsvillkor som är värda att tänka igenom – särskilt för de som fortfarande lever i tron om att upphovsrätten är en variant på individuell äganderätt. När musik spelas i radio, teve, live eller i högtalarna på ett kafé, liksom vid försäljning av tomma inspelningsmedia – då gäller kollektiv rättighetsförvaltning, genom korporativa organ som SAMI och STIM. Där finns inte ens i teorin en skymt av avtalsfrihet. Även om vi kan föreställa oss ett kafé som bara skulle spela copyleft-musik, har SAMI och STIM ändå rätt att driva in tusentals kronor per år, för musikerna respektive kompositörerna kan ju ändra sig, och då ha rätt till retroaktiv ersättning. Och för oss som spelar musik som hörts i radio och kanske vill ha del av de pengar som ju ändå drivs in under statlig sanktion, då gäller avtal av dessa slag:

ANSLUTNINGSAVTAL Mellan Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation SAMI ek. för., nedan kallad SAMI, samt RASMUS FLEISCHER I egenskap av utövande konstnär, innehavare av rättigheter enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk samt motsvarande utländsk lagstiftning, nedan kallad "den anslutne", har följande kontrakt upprättats: (...) §2 SAMI förbinder sig att i eget och den anslutnes intressen nyttiggöra de på SAMI överlåtna rättigheterna samt till denne utgiva ersättning efter de grunder som angives i SAMI:s stadgar och fördelningsregler. §3 Det åligger den anslutne: (...) d) att avhålla sig från handlingar som skulle kunna vara till men för SAMI:s verksamhet. §5 Genom detta kontrakt inträder SAMI såsom rättsinnehavare till den genom kontraktet överlåtna rättigheten och må SAMI alltså i eget namn hos samtliga domstolar och övriga myndigheter i Sverige och utlandet anhängiggöra, utföra och bevaka talan mot vem det må för uttagande av ersättning som i detta kontrakt avses eller för beivrande av olagligt intrång (...)
Om jag säger "maffia", har jag då redan brutit mot §3? Om jag på min blogg uppmärksammar olicensierade mixtapes och hävdar att de kan främja musiklivet? Om jag säger att små kaféägare och oberoende konsertarrangörer som skiter i att betala licenspengar till STIM gör en positiv insats för att bryta ett förlamande monopol, och uppmuntrar fler att göra detsamma, har jag då begått avtalsbrott?

4 Comments:

Blogger Christopher Kullenberg said...

Givetvis begår du ett avtalsbrott. Skriver du på det där pappret får du nog lägga ned all verksamhet ;)

(tackar för övrigt för ett strålande inlägg)

3/05/2006 08:30:00 fm  
Anonymous Anonym said...

"Även om vi kan föreställa oss ett kafé som bara skulle spela copyleft-musik, har SAMI och STIM ändå rätt att driva in tusentals kronor per år, för musikerna respektive kompositörerna kan ju ändra sig, och då ha rätt till retroaktiv ersättning."
- - -
Är det ett skäl SAMI/STIM explicit ger eller din rekonstruktion?
Hursom, spännande gråzoner här: Ett café som bara spelar låtar som är permbefriade från upphovsrätt eftersom tidsfristen efter upphovsmannens död har gått ut.

3/05/2006 11:23:00 fm  
Blogger rasmus said...

anonymous: Det är delvis en rekonstruktion, grundad dels i mina egna erfarenheter av att man kan plocka ut ersättning retroaktivt, dels på Henriks kommentar till förra inlägget:
"Jag har nu kollat upp det själv, och man måste betala till stim även om man bara spelar musik av icke stim-anslutna artister. Detta för att en artist som registrerar sig hos stim kan få ut ersättning retroaktivt ett antal år tillbaka."

Om någon är mer insatt, kommentera jättegärna!

3/05/2006 12:04:00 em  
Blogger Axx0 said...

Jag tycker att du borde ta och stryka paragraf 3 och 5, skriva att du inte accepterar dessa paragrafer och skicka tillbaka avtalet påskrivet.

3/05/2006 01:46:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home