torsdag, mars 02, 2006

Musikfogdarna går på kafé - med stoppur och sax

På tal om det utmärkta kafé som nämndes i föregående inlägg, så mötte jag idag en god vän som jobbar där (närmare bestämt spelade vi visor på en 80-årings födelsedagskalas). Han berättade att kaféet nyligen hade fått besök av en man som presenterade sig som inspektör från Sami, en slags lillebrorsorganisation till Stim. Medan Stim ska skyffla pengar till kompositörer och musikförlag, ska Sami företräda utövande musiker (vilka såklart ofta är samma personer, men två olika slags rättigheter att administrera). Intäktskällorna för Stim och Sami är (rätta mig om jag har fel) fyra: Kassettersättning, statsbidrag, licensavgifter från radio och teve, samt licensavgifter från kaféer och andra offentliga lokaler där musik spelas (i högtalare eller live). Kaféet ifråga får redan betala 4000 årliga kronor till Stim (och som tack fått ett litet klistermärke på disken). Nu kom alltså en Sami-inspektör, som krävde ytterligare 4000 kronor per år, pengar som påstods skulle "kompensera musikerna" som spelat in den musik som kan höras på ställets högtalare. Om inte? Då, förklarade inspektörn, skulle han komma tillbaka beväpnad med ett stoppur och slå sig ner i en av kaféets stolar för att registrera ett antal minuter under vilka det kunde höras musik. Därefter skulle en faktura skickas för dessa musikminuter. Därvid har inte Sami riktigt lika stora befogenheter som storebror Stim, vilka hävdar rätten att storma in med sax och klippa av sladdarna till ljudanläggningen på kaféer som inte betalar licensavgift. Så hävdades det i vart fall – i vilken mån det verkligen sker eller finns juridiskt stöd vet jag inte, men det spelar mindre roll. Pengarna som Stim och Sami driver in ska alltså delas ut till kollektiven kompositörer respektive musiker. Men ingen registrerar ju vilken musik som spelas på kaféer. Alltså räknar de bägge kulturkorporationerna kallt med att kaféer spelar samma musik som spelas på radio. Pengarna som drivs in skyfflas således, efter avdrag för administration m.m., i mycket hög grad till topplistemusikens rättighetshavare. Men det är ju inte den musiken som spelas på kaféet! Som stammis kan jag vittna om att det tvärtom spelas helt annan musik än dessa radiohits. Gissar att de mest spelade artisterna i år har varit Belle & Sebastian och Las Palmas. Själv kopplade jag häromdagen in min iPod i kaféets förstärkare och drog på en massa låtar av världens bästa sångerska (ja!) Regina Spektor. Dessas tre artisters samlade årsutdelning från de 8000 kronor som Stim+Sami vill driva in, lär dock räknas i ören och inte i kronor, eftersom deras andel av radiomusiken är marginell. Ändå har inspektörerna från Stim och Sami mage att påstå att deras pengakrav, understödda av sax respektive stoppur, sker för att "kompensera upphovsmännen" till den musik som spelas där! Några relaterade inlägg:

PS. Min vän bakom kafédisken lär i stort sett ha bett Sami-inspektören att dra åt helvete. Samtidigt tänker han själv – såsom även varande en mycket aktiv och begåvad musiker – gå med i Sami. Även undertecknad tänker göra detsamma, för även jag har en smärre summa pengar innestående hos dem för att musik som jag framfört har spelats på radio nån enstaka gång. Så vi är alltså hycklare? Måhända, men hycklarpositionen är rätt självklar för alla som sysslar med musik. Rättighetsmonopolen driver ju in sina fasta avgifter ändå, från kaféer och radiostationer, och att inte ta del av de lilla slantar man har rätt till innebär ju bara att de andra får desto mer. Problemet är ju att Stim och Sami skamlöst påstår sig företräda oss – när de i verkligheten är privata indrivare av en skatt som tar från independentmusiken och dess forum, och ger till de bolag och artister som har rättigheter till radiohits. Hur bryter vi denna destruktiva struktur?

12 Comments:

Blogger sousys said...

Ja det är väl klart dom säger sig företräda 'er' eftersom ni registrerar er hos dom för att få del av kakan.
Hyckleri? i allra högsta grad. För vad? Lite pengar? En debatt om copyright och en aktiv rörelse emot det kommer aldrig att lyckas om inte artister avstår från copyright och byråkratin där runt.
Att en stark, vältalig och ( ..kanske inte ) principsfast krigare som du, Rasmus, aktivt tänker stödja copyright-maskineriet, för några ynka kronors skull, är en djup besvikelse. Och argumenetet "men annars får dom mer pengar" är så dagis att det inte ens är värt att kommentera.

3/02/2006 07:52:00 fm  
Blogger rasmus said...

Sousys: OK, nu ser jag mig inte som någon slags "krigare". Inte heller är det "några ynka kronor", utan jag har själv haft turen (ja, turen) att kamma hem ett antal tusenlappar per år från Stim under en tid.
Men självklart framslängde jag detta som en provokation, just för att få reaktioner. Jag tror nämligen att det väsentliga här är att sätta ljuset på den djupt skadliga roll som musikmonopolen spelar - inte att någon liten klick odlar sin renläriga livsstil (höll nästan på att skriva "odlar sina egna morötter" - ni hajar kanske parallellen...)
Sen kan det ju tilläggas att man strikt talat inte kan avstå från att täckas av svensk upphovsrättslag. Om du "skapar något" så täcks det av upphovsrätt.
Det går att sätta någon form av copyleft-licens på musik du gör, och därmed avstå från allt vad Stim- och Sami-pengar heter. Coolt om folk väljer det, men som strategi, nej. Förutom de små praktiska utsikterna i att övertyga musiker om att avstå från det som kanske räddar en hyresinbetalning om året, tror jag att licensstrategin på musiksidan skulle innebära ett rätt olyckligt fokus på upphovsmannens "rätt" att bestämma över "sitt" material, ett evigt petande i "lagomlicenser", en kategorisk lydighet som inte har något med musik att göra. Nej, då föredrar jag en hycklarposition som inte går ut på att de renläriga lämnar dinosaurierna, utan att musik i allt högre grad spelas och sprids i en halvillegal gråzon utanför deras kontroll, samtidigt som musiker fortsätter att utnyttja de möjligheter de har att dra in några extra lax.

3/02/2006 09:51:00 fm  
Anonymous Henrik said...

Om man på cafét bara spelar musik av artister som inte är anslutna till stim, så behöver man väl inte betala någonting, eller?

3/02/2006 10:54:00 fm  
Blogger sousys said...

Jovisst kan stim/sami hjälpa artister ekonomiskt.. Det är väl hela poängen. Det är också precis därför dom säger sig kunna representera artister, och det GÖR dom så länge artister accepterar pengarna. Jag inser att det är svårt att överleva få saker att gå ihop om man är en aktiv musiker enligt dagens normer och ja det är ju synd för dom kan man tycka.
Jag tror att hur vi ser på musik, vad som är konst, vad som är kultur, hur kultur konsumeras och skapas håller på att förändras radikalt, jävligt snabbt.Jag tror "proffesionella" musiker kommer bli ett minneblott, en minoritet som kommer bestå av de som inte kan anpassa sig till de nya medie-klimatet och desperat försöker hänga kvar vid gamla sätt, samt de som hittar en alternativ väg för att leva på sin konst (mestadels spelningar och andra situationer där konsumenten är i direkt kontakt till artisten, eller varför inte ekonomiskt stöd från "sitt community".)
Jag kan inte tänka mig en starkare protest mot copyright än artister som helt avstår från allt som har med copyright att göra. Inget fyller mig med framtidstro och hopp när duktiga och influensrika artister ställer sig upp och säger "Min musik är gratis. Jag tror inte på copyright-mentaliteten. Jag vill inte ha något med det att göra och förspråkar mer kultur-mashup!"
Det är min poäng, pengarna kan kännas viktiga ibland, men för mig så är hela avståndstagandet från copyright ( eller copywrong ) så ofantligt mycket viktigare. Annars handlar det inte om att främja kultur och musik utan om helt vanlig girighet.

ps, I min värld är du en krigare. Pennan är trots allt märktigare än svärdet.

3/02/2006 11:28:00 fm  
Blogger rasmus said...

Kul med livlig diskussion!

Henrik: Mycket riktigt. Det finns en teoretisk möjlighet att bara spela musik av artister som inte är anslutna till Stim/Sami. Men det är sannerligen inte mycket musik som blir kvar. Själv vill jag faktiskt gå till ett kafé som kan spela Belle & Sebastian och Regina Spektor. Samtidigt är jag 99,9 % säker på att dessa artister inte har något som helst att invända mot att kaféer spelar deras musik utan att ha Stim-licens.

Sousys: Jag håller med dig till 100% om musikerrollens transformering och om mashup-mentaliteten. Fast det vet du ju redan :)
Däremot ser jag betydligt mer hopp i alla de otroligt många stora & små musiker som visserligen bibehåller den formella upphovsrätten men ändå säger "gör vad ni vill med min musik", än i den lilla klick som sysslar med halvfria eller någon gång ganska fria Creative Commons-licenser.
Jag tror att musikmonopolen är på väg att krackelera, men deras fall kommer inte bli att en massa musiker formellt avskriver sig upphovsrätten. Snarare att musiklivet i stort allt mer emigrerar bort från Stim-kontrollerat territorium: till technofester, mixtapes, MP3-bloggar, whatever...
– Ställen där man inte ens relaterar till copyright (även om juristerna fortsätter leva kvar i sin drömvärld där upphovsrätten automatiskt tilldelas "skaparen" i "skapelseögonblicket").

Jag föredrar fortfarande en hycklarposition framför en martyrposition. Hellre gråzoner och flyktlinjer än renhetssträvan och kategoriska imperativ.

3/02/2006 12:44:00 em  
Blogger Johan Folin said...

Lunds studentradio, Radio AF, erbjöd sig att rapportera in exakt vilken musik vi spelar, eftersom vårt sändningssystem gör att det är väldigt enkelt att kontrollera hur många sekunder/gånger en viss låt har spelats.
Det ville STIM absolut inte veta av. Pengarna som de olika närradiostationerna i Sverige (dit Radio AF hör) betalar till Stim fördelas enligt den musik som SR P4 spelar.
Problemet med det sättet är att Radio AF har en mycket medveten och särpräglad musikprofil. Om P4 spelar en viss låt, kan man vara säker på att vi INTE spelar den. Men pengarna går ändå till Per Gessle.

3/02/2006 03:48:00 em  
Blogger agaton said...

Väldigt intressant inlägg! Vad jag har erfarit, vad mina kompisar som är DJ´s säger, är att så länge man har köpt musiken lagligt så är det helt lagligt. Då har ju artisterna redan fått sin del av kakan? Det som är tanken med Stim är väl att musik som spelas i t.ex. radio, film eller liknande där man når ut till en bred massa (fler än i lokalen) så ska även artisterna få lite pengar för det. Så att de försöker lura av pengar på ett fik borde egentligen vara fel, eftersom mina kompisar helt lagligt kan spela för tusentals personer eftersom de betalat en singel i butik...

3/02/2006 04:23:00 em  
Anonymous Anonym said...

Bra skrivet, och tack för musiktipsen. Men angående din inställning till Stim-systemen: skulle man inte rent praktiskt bidra till systemens fall om man inte själv deltar? Och det skulle väl inte innebära att man gör sig till martyr, eller ideell "krigare", utan vara pragmatiskt, det dröjer kortare tid tills det att man slipper dem. Men jag kan ha fel, och jag klandrar dig icke, tvärtom hade jag tyckt det vara kanon att få pengar på det sättet.

3/02/2006 09:51:00 em  
Anonymous Henrik said...

Jag har nu kollat upp det själv, och man måste betala till stim även om man bara spelar musik av icke stim-anslutna artister. Detta för att en artist som registrerar sig hos stim kan få ut ersättning retroaktivt ett antal år tillbaka. Enda alternativet verkar vara att man har fått ett skriftligt intyg från alla artister man spelar om att de inte kommer vilja ha någon ersättning.

Ja, så sjukt är det.

Däremot så bör det inte vara några problem att på sitt kafe spela musik som man har gjort själv, fast så många kombinerade kafeägare/musiker finns det väl inte.

3/03/2006 08:53:00 fm  
Anonymous Kal Ström said...

Får utländska artister någon ersättning alls från SAMI/STIM?

Jag tror faktiskt inte det, men jag är inte säker.

3/03/2006 12:39:00 em  
Anonymous leen.us said...

Kal: Jo, det finns avtal mellan STIM och motsvarande organisationer i andra länder. Kolla en årsredovisning från STIM, där står redovisat hur mycket som STIM skickade vidare utomlands och vice versa.

283 mille ramlade tydligen in från utlandet under 2004, och ungefär lika mycket gick åt andra hållet.

"Analogifördelning" kallas förresten systemet där P4 avgör vem som får pengarna som Lunds studentradio betalar. Jättelustigt eftersom deras profiler utmärker sig genom att de INTE är analoga.

När det gäller klubbmusik spelad av DJ:s används ett likande system, men då är det ca 250 mer eller mindre självutnämnda topp-DJ:s anslutna till det privata företaget Dee Jay Promotions som fixar en topplista. Bara heltids-DJ:s som spelar på etablerade klubbar och bjuds in av en medlem eller klubbägare kan bli medlemmar. STIM-betalande entusiaster som lirar obskyr techno i en källare kan alltså inte påverka hur de 6,4 miljonerna fördelas. God damn.

3/04/2006 07:37:00 em  
Anonymous petra li said...

Jag har bestämt mej för att gå ur STIM. Jag kan inte med att bli en del av den industrin. Visst, det kan ju bli en flopp.

Tydligen har de problem med att formulera det juridiska utgångsavtalet, vad jag fick höra senast... Jag hoppas att där finns något om att jag inte är välkommen att gå med i STIM igen - för då blir min musik garanterat fri!

Jag vill använda Creative Commons - NonCommercial-NoDerivs...

3/09/2006 09:50:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home