söndag, juni 04, 2006

Mitt tal på Piratbyråns demonstration

Mitt tal på demonstrationen på Mynttorget pingstafton 2006, arrangerad av Piratbyrån i samarbete med Liberala ungdomsförbundet, Miljöpartiet, Piratpartiet och Ung Vänster. När vi startade Piratbyrån, sensommaren 2003, anade vi nog att frågan vi gav oss in i inte var något överblåsande, utan tvärtom bara skulle fortsätta att växa i betydelse. Men att det skulle ske såhär explosivt, det kunde vi aldrig föreställa oss. Piratbyrån har varit en oerhört lärorik process. Vi har etablerat ett ständigt pågående samtal bland alla de som likt oss menar att detta är framtidsfrågor som förtjänar att fördjupas och sättas i större sammanhang. Tillsammans med konstnärer, IT-folk, politiker och de över 60000 medlemmarna i vårat nätforum. Den 31 maj 2006 stoppades detta samtal, på order av en organisation företrädande vissa filmbolag, i och med det urskillningslösa beslagtagandet av servrar. Officiella syftet var att utröna om sökmotorn The Pirate Bay på något sätt kan tänkas överträda upphovsrätten. Branschorganisationen MPAA har gjort till sin strategi att utnyttja kryphål i lagen – med regeringens goda minne. Det handlar inte alls så mycket om att åtala och avkunna en dom, utan tillslaget är i första hand en ren sabotageaktion. Syftet är att låta datorer samla damm i polisens förråd, så att fildelningsteknikens infrastruktur såväl som Piratbyråns opinionsbildning ska ligga nere i månader och år. Även om beslagtagandet av över 200 hemsidor därefter underkänns i domstol och staten får betala ut stora skadestånd, är den önskade sabotageeffekten uppnådd. Alla de pengar som plöjs ner i kriget mot fildelningen bör ses som en gigantisk statlig subvention till en handfull företag, som delvis håller på att göras onödiga. Det är naturligtvis bra att frågan om ministerstyre kommer upp, även om den bara är en liten del av det hela. Personligen kan jag tycka att det kvittar huruvida påverkan från Hollywood till Washington till Thomas Bodström till Håkan Roswall gick i form av skrivna order eller som underförstådda önskemål och hot som avhandlades kaffepauser. Det är lika illa. Och den huvudansvarige är Sveriges justitieminister, Thomas Bodström. En man som sedan tidigare ställt sig i EU-bräschen för att förbjuda anonym internettillgång och kontantkort till mobilen, och helt avskaffa rättssäkerheten kring allt användande av ny teknologi som inte uppskattas av de företag som tidigare kunde expandera tack vara sin dominans över enkelriktade massmedier. Men internet är ett kommunikationsmedium, och varje försök att göra om det till någonting annat kommer att få katastrofala effekter. Vi har en föraning om dessa nu! På order från ett litet särintresse har man försökt slå ut en hel infrastruktur som KAN användas för att skicka Hollywoodfilmer, men används för utbyte av allt mellan himmel och jord. Inse vad det innebär att försöka stoppa mänsklig kommunikation! Precis som utbytet av brända skivor eller den fysiska kopieringen från bärbara hårddiskar i praktiken accepteras och måste accepteras om vi inte ska ha en polisstat, måste även fildelningen accepteras. Den måste få ha sin indexering och sin infrastruktur. Kopieringen blir ni aldrig av med. Frågan är egentligen bara om den ska tvingas gå vägen från person till person, vilket innebär ett mer begränsat utbud som i högre grad domineras av topplistekultur, eller om vi ska dra full nytta av den unika kulturella bredd som finns i fildelningsnätverken. Särintressen är rädda för en ny kulturell logik. Regeringen böjer sig villigt – till den grad att man saboterar själva den teknik som otaliga oberoende kulturproducenter själva använder för att nå ut. * Vi kräver att ALLT politiskt samröre med MPAA avbryts, och att rättssystemet inte på något sätt ger sådana lobbygrupper en priviligierad position! * Vi kräver att Bodström avgår och att Roswall tar time-out! * Vi kräver en ovillkorlig rätt att tillhandahålla möjligheten att utbyta ettor och nollor! * Vi kräver att alla beslagtagna servrar omedelbart lämnas tillbaka med en ursäkt, och att utredningen läggs ner och framför allt inte fördröjs! * Särskilt kräver vi i Piratbyrån att vår opinionsbildande verksamhet via hemsidan tillåts fortsätta!

12 Comments:

Anonymous kErginsAl said...

Mycket bra tal. Synd att jag inte kunde delta i demonstrationen.

6/04/2006 11:49:00 em  
Blogger CV said...

Jag har hela ditt tal på video, och alla andra talen också. Ska bara försöka lista ut hur jag delar upp filmen i flera delar så ska jag posta alla talen i YouTube.
RS
kulturbloggen.com

6/04/2006 11:52:00 em  
Anonymous Anonym said...

Inget får vara "Gratis"!
"På order från ett litet särintresse har man försökt slå ut en hel infrastruktur som KAN användas för att skicka Hollywoodfilmer, men används för utbyte av allt mellan himmel och jord.

.... eller om vi ska dra full nytta av den unika kulturella bredd som finns i fildelningsnätverken.
Särintressen är rädda för en ny kulturell logik. Regeringen böjer sig villigt ? till den grad att man saboterar själva den teknik som otaliga oberoende kulturproducenter själva använder för att nå ut."

Bodström tv4 på morgon idag. Talade om att man skall betala för det man laddar ned, konstnärer och de som skriver o andra som producerar skall få betalt för det de gör.

Vad han inte nämde är allt det som distribueras och där skaparen bara önskar att dennes verk skall konsumeras utan något Krav på ekonomisk kompensation för det man laddar ned.

Tydligen så kan man bara betala för sig i Bodströms värld. Troligen så blir det snart förbjudet att diska gratis hemma. Och det är väl alla 25-åringars dröm att få bli hemtjänstbiträde åt någon snart pensionerad 40-talist, så han har tid att titta på sin lagligen nyinköpta dvd-film!

/FreeSocket

6/05/2006 08:34:00 fm  
Blogger maline said...

Bra tal. Jävligt synd att jag missade det live!

6/05/2006 09:53:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Argumentet att något är svårt att stoppa är i sig inte så övertygande tycker jag. Byt ut upphovsrättsintrång mot barnporografibrott eller förtal och se var resonemanget leder. Det är i sådana fall bättre att direkt ifrågasätta upphovsrättens funktion.

6/05/2006 10:35:00 fm  
Blogger rasmus said...

Anonymous: Klart att det har relevans om något är svårt att stoppa eller inte. Det handlar ju om att väga alternativ mot varandra. Stoppad nätkommunikation påminner mer om ett försök att stoppa människor från att använda svordomar på telefon, än om upphovsrättens traditionella funktion som reglering av ett mindre antal tryckpressar. That's a fact.
Det är faktiskt upp till upphovsrättsivrarna att motivera hur de tänker sig att upphovsrätten ska tillämpas på internet, hur stora resurser som ska satsas, vem som ska betala, och i vilken mån andra värden (yttrandefrihet etc) bör offras.

6/05/2006 11:31:00 fm  
Anonymous /thomas said...

jag registrerade mig på piratbyrån från ett par år sedan och har också skrivit några foruminlägg. att svenska staten nu kapat sajten och därtillhörande data känns minst sagt märkligt. betyder det att mina uppgifter som jag angav åt piratbyrån numera också finns tillgängliga för svenska statens representanter? jag har förtroende för piratbyrån och har därför angett viss personlig information, men aldrig att jag skulle ge den åt några människor/institution som kränker piratbyrån!

6/05/2006 12:52:00 em  
Anonymous AmukaNuk said...

Jättebra att "The pirate bay" eller "The private bay" som det även heter enligt kvällspressen är tillbaka. Det är fel av lobbyorganisationerna att syssla med sådant.

Men en sak som stör mig ännu mer är "piraternas" hantering utav situationen. Tror ni att organisationerna lär ta er på större allvar när ni dos-attackerar polisens och regeringens hemsida? Tror ni att de lär ta er på större allvar när ni likt femåringar kastar skit på varandra som svar på de brev ni får?

Jag vill inte peka ut piratbyrån som ansvarig för attackerna. Men jag vill säga en sak till de personer som är direkt ansvariga eller de som har berättat om hur mycket de tyckte polisen/regeringen förtjänade detta.

Förstår ni inte vilka konsekvenser detta kunde få? Vad finns det för stolthet i att gå ur denna kamp utan diskussion? De senaste dagarna har piratbyrån och dess anhängare mer och mer framstått som huliganerna under Göteborgskravallerna. Jag skäms rent ut sagt över detta beteendet och tänker inte rösta på Piratpartiet eller någon utav dess medarbetare om detta får fortsätta.

Ingen sann opinion utan diskussion
Tack och hej!

6/05/2006 04:35:00 em  
Blogger rasmus said...

Amukanuk: Vad menar du med att tala i "ni"-form och svepande påstå att "piraterna" (ett par miljoner svenskar i hemligt samråd?) ligger bakom attackerna? Snacka om att lägga sig på nivån strax under en Aftonbladet-notis. Vad är det Piratbyrån gjort som du ogillar? Det säger du inte, bara vräker ur dig något om huliganism.

Om du är intresserad av vad Piratbyrån sagt om attackerna, kolla här, här,
här och här.

6/05/2006 04:47:00 em  
Anonymous AmukaNuk said...

Jag sade just det att jag inte anklagar piratbyrån eller dess anhängare för attacken. Jag är själv påläst om allt piratbyrån står för och hävdar inte att detta var en attack utförd utav piratbyrån. Dock misstänker jag (utan att dra en kam över piratbyrån) att det finns personer som är sympatisörer med de attacker som utförts. Piratbyrån hävdar själva att de inte vill att diskussionen skall gå till på det viset, och det är även det jag hävdar.

Om det inte framgick tydligt ber jag så mycket om ursäkt. Piratbyrån har inte gjort någonting de senaste dagarna som jag av någon anledning skulle störa mig på.

Men de svarsbrev piratbyrån skickade (Legal notice eller vad det nu kallades) där de hånade film- och skiv-bolagen tycker jag är fult. Därför hoppas jag att VI (kanske bättre ord?) ändrar inställning och slutar med sådant. Detta är enligt mig en handling i rätt riktning att ändra folks inställning till "pirat"-vågen.

6/05/2006 05:12:00 em  
Blogger Ssargon said...

"Men de svarsbrev piratbyrån skickade (Legal notice eller vad det nu kallades) där de hånade film- och skiv-bolagen tycker jag är fult."

Men det var ju inte piratbyrån som gjorde det. Är det möjligtvis The Pirate Bay du syftar på? Piratpartiet har även dom tagit starkt avstånd från dessa attacker. Vi är inga huliganer.

6/06/2006 01:28:00 fm  
Anonymous Anonym said...

jag tycker han ska hålla sej till alla bovar som ryner från våra fängelse istället för att ta dom som laddar ner löjligt barnsligt

6/19/2006 04:53:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home