söndag, oktober 29, 2006

Flyktförsök och hitlänkning

Efter lite för många "java.net.ConnectException: Connection refusedblog" från Bloggers sida insåg jag hur skört Copyriot existerar på dess egensinniga servrar. Beslöt mig alltså för att göra en säkerhetskopia på Wordpress. Har ju nyligen flyttat Excerpter dit, vilket gick mycket smidigt.

En tillfällig designmall används automatiskt under importen från Blogger till Wordpress, men på något vis verkar den inte ha lyckats återställas helt (vilket jag helt skyller på Blogger). Konsekvensen är att hundratals gamla Copyriot-inlägg har förlorat sina radbrytningar, och blivit väldigt kompakta textmassor som inte direkt inbjuder till längre läsning. Faktum är att tidigare inläggs design numera är ganska ödelagd här. Däremot verkar sidbrytningarna och annat ha följt med helt korrekt till Wordpress.

Migrationen är inte officiell riktigt än, utan meddelande kommer när det blir dags att byta adress på länkar och flöden.

Eftersom minskat antal ingående länkar ändå är oundvikligt vid en flytt, kan vi ju passa på att notera: Copyriot befinner sig just nu på plats 4listan över de mest länkade bloggarna på bloggsökmotorn knuff.se.

Oväntad placering, är allt jag kan säga. Några verkliga bemödanden om att maximera antalet läsare eller tilltala en bred skara har knappast gjorts här. Ändå har Copyriot under året stabiliserat sig på omkring 1000 unika webbläsare per dag, och uppemot 7000 dito per vecka.

I en jämförelse på annonsörernas officiella KIAindex hamnar alltså Copyriot på besökssiffror i nivå med diverse lokala svenska dagstidningars sajter (som säkert drar in en hel del stålar i reklamintäkter). Galet!

PS. Om någon har en aning om något sätt för att laga de trasiga radbrytningarna, t.ex. genom att pilla i Copyriots template på Blogger, så tas tipsen tacksamt emot.

3 Comments:

Blogger deep|ed said...

Inte så att det är olika textformat? UTF-8 resp. ISO-XXXX

10/30/2006 08:24:00 fm  
Anonymous Gisela said...

Coolt men ändå läskigt med så många besökare! Jag har börjat få uppemot 230-250 om dagen jag (unika) vilket är sjukt. Nu kan jag väl räkna med fler här när jag skriver till dig, hehe.

En annan sak - vad som INTE syns i den där statistiken över bloggar som skriver om dig/Copyriot är när vi gamla "hederliga hemsidemakare" (alltså vi som fortfarande gillar dagboken på nätet, har trad. hemsidor och där varje dagboksinläg är en egen html-fil som i mitt fall), när vi skriver så syns vi inte i statistiken, så räkna med ett visst mörkertal.

Sitter här i IT-supporten och jobbar men kan tyvärr inte ge svar på din fråga om radbrytning. Men Blogger verkar ju inte så pålitligt. Mkt riktigt kommer jag vissa dagar inte in här.

Hoppas allt är bra med min brorsa och att vi kan ses i Berlin lite i jul/nyår, eller i Malmö om du kommer! Kram

10/30/2006 01:47:00 em  
Anonymous daniel said...

hej!

hittade följande länk (en tutorial för att exportera blogger till wordpress). har inte testat själv, men det kan kanske vara till någon hjälp.. :)

http://catsutorials.catsudon.org/?p=15

såg också i källan (html) till din blogg att där inte finns några br-brytningar. detta kanske har med problemet att göra. blogger bryter väl på något annat vis..

ha det!

10/31/2006 10:49:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home