lördag, oktober 28, 2006

Senaste nytt från insamlingssällskapen

1. Ekonomin knasar för SAMI, insamlingssällskapet för performing rights som i praktiken är ganska underställt Musikerförbundet. Efter att man gjort sig av med sin vd tidigare i höst upptäckte man att han undanhållit revisionsrapporter om misskött ekonomi; SAMI har "utsatts för betydande risk som är av den storleken att det kan få konsekvenser för SAMI:s verksamhet". Nu lägger man ner den yrkesfrämjande verksamheten under två år, i hopp om att lyckas betala ut alla upphovsrättspengar till anslutna musiker. SAMI:s tillkomsthistoria är ytterst intressant. Genom en lagändring från 1986 fick SAMI samma rätt som STIM redan hade att driva in licenspengar på alltifrån kaféer till frisörsalonger och gym, vilket i kombination med kassettersättningssystemet har lett till en kraftigt stegrande omsättning. Staten tillmötesgick därmed ett mångårigt krav från Musikerförbundet, vars ursprungliga planer dock var annorlunda. Man tänkte sig rättighetsadministreringen som "motgiftet mot ett alltiför ohejdat spridande av den musik som förbundets medlemmar producerar" (Yngve Åkerberg, 1977). Genom att göra det väldigt dyrt att använda inspelad musik i offentliga lokaler – och kunna tysta varje jukebox genom en facklig stridsåtgärd – skulle man förmå diverse affärsintressen att hyra in orkestrar att spela på plats, och därigenom skapa fler arbetstillfällen för musiker. När pengainsamlingen väl kom igång och gick över förväntan så ändrades inriktningen till att maximera genomflödet av pengar. Tanken på att hejda den mekaniska musikens ohämmade spridande, motverka att "en allt mindre elit betjänar en allt större publik", glömdes bort. I stället skyfflade SAMI storsummor till handfullen radiohitmakare medan de allra flesta musiker fick nöja sig med inget eller struntsummor. Fördelningen baseras ju på radiospelningar, eftersom det inte går att mäta vad som spelas i varje stuga. 2. GEMA, den tyska motsvarigheten till STIM, meddelar i ett pressmeddelande att de har skaffat sig en Marketing Director. Ledningen har beslutat sig för en ny strategisk plan "i vilken marknadsföring tillmäts central betydelse som framgångsfaktor". Tyska bloggen Kritische Masse frågar sig: "Varför? Varför behöver ett inkassoföretag marknadsföring? Vad ska de marknadsföra? Upphovsmän?" Pressmeddelandet uppger även siffran för GEMA:s årliga omsättning: ungefär 8 miljarder svenska kronor, som de håvar in i licensavgifter på allt från nätradio till symfoniorkestrar. Eftersom i genomsnitt 15 % av dessa kopiösa intäkter redan spenderas på den egna byråkratin, med 1100 anställda (en byråkrat på 54 medlemmar!), kan man ju lika gärna anställa en till, för att "nyskapa GEMA:s image". Detta medan månadens övriga pressmeddelanden berättar om hur GEMA nu kräver skadestånd av 50 tyskar som har sänt "illegal nätradio".

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det vore intressant om en hög frivilliga kunde skicka sina lyssningsvanor från tex last.fm till STIM och se vad som händer när man sparkar på deras myrstack.

10/28/2006 08:38:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Tack för din bevakning av SAMI! En organisation som bör dras fram i ljuset så mycket som möjligt.

Jag visste inte om deras första syfte samt hur det i praktiken glömdes bort när de märkte att de kunde håva in mer pengar på "död" musik än "levande".

Citationstecken runt "död" respektive "levande" musik, då dessa begrepp är mycket märkliga i sig...

10/28/2006 01:27:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home