torsdag, november 16, 2006

Böcker och deras motsatser

Mymarkup tipsar om att Librarything – en litteraturens motsvarighet till underbara Last.fm – har fixat en UnSuggester, världens sämsta rekommendationssystem!
Äntligen går det att finna empiriska belägg för misstankar vi burit på länge, exempelvis att Martin Luther befinner sig förbannat fjärran från cyberpunk-litteraturen, eller att motsatsen till Jürgen Habermas stavas Ayn Rand, som i sin tur har allehanda kristen teologi som absolut motpol.
Världslitteraturens motsats till J.R.R. Tolkien är naturligtvis Charles Bukowski (tätt följd av Deleuze).
Vidare kan konstateras att Walter Benjamin är klart inkompatibel med John Grisham, och att Adornos motsats är Harry Potter.

Fantastiskt! Eller åtminstone en värdig utmanare till Bokusmetoden. Lite väl förutsägbart blir det dock, då vissa typer av böcker tenderar att återkomma som motsatser väldigt ofta; närmare bestämt amerikanska böcker om Jesus respektive shopping samt, framför allt, Dan Brown.
Robert Musil och markis De Sade, Jacques Derrida och Gilles Deleuze, William S. Burroughs och gamle Hegel – alla har de Dan Brown som sin motsats.
Det blir lite tjatigt, men går förstås att vända på: listan över de litterära motsatserna till Da Vinci-koden ser alldeles strålande ut, och önskas härmed i julklapp, rakt av, om någon rik läsare mot förmodan får ett mecenatiskt ryck...

Svagheterna i systemet är desamma som gäller det i övrigt älskvärda Librarything i sin helhet: 1) Böcker ges ut på olika språk, vilket gör det svårt för databaserna att rulla ur de exklusivt anglosaxiska hjulspåren, med allt vad det innebär av amerikanska predikoböcker; 2) Böcker läses analogt, alltså måste metadatan matas in manuellt.
Ingen av dessa svårigheter berör den musikaliska motsvarigheten, Last.fm.
Till skillnad från vissa andra har ju inte heller dessa sociala nätverkstjänster för vana att patentera sina algoritmer, så räkna med att en UnSuggester-motsvarighet dyker upp även på Last.fm inom inte alltför lång tid. Musikalisk motsatsmatematik kommer sannerligen bli grymt.

11 Comments:

Anonymous Dragge said...

Det låter som många kilo papper att bära; tänk på alla ekorrar som blir hemlösa.

Flera av de föreslagna böckerna kan man hitta som pdf eller doc på eMule. Med visst tålamod.

11/16/2006 11:55:00 em  
Anonymous Johan said...

dragge: Lite konservativt fildelningsickeförhärligande vill jag påstå att det inte riktigt är samma sak (i mycket större bemärkelse än säg en CD eller DVD, som är digital där det mest känns dumt att skicka runt digitalt innehåll på små plastskivor, och jag är naturligtvis helt objektiv här).

//JJ

11/17/2006 12:16:00 fm  
Anonymous Lars Anders Johansson said...

Men en hel del av de påstått motsatta författarna har ju delvis gemensam läsekrets: jag kan tänka mig att det finns de som läser både Tolkien och Bukowski med behållning.

11/17/2006 01:29:00 fm  
Blogger rasmus said...

Håller med Johan om att pdf/doc inte alls är samma sak som en pappersbok. Jag vill ha dem inbundna för att fritt utöva mitt missbruk av överstrykningspennor.

Lars Anders Johansson: Du kanske kan tänka dig att det finns de som läser bägge med behållning; rent objektivt finns det dock inte. Librarything har det algoritmiska svaret!
(Mjo, jag är högst medveten om att jag just nu låter lite som Vilks när han pratar om Artfacts.

Och förvisso har både Tolkien och Bukowski hört till de författare jag har läst med verkligt extraordinär behållning - om än vid olika perioder i livet; typ 12 år respektive 20 år.)

11/17/2006 01:51:00 fm  
Blogger HYBRIS STHLM said...

Kul grej!

Här var en grej jag hittade nyss, vet inte om det finns fler varianter eller om den är välkänd:
http://www.ilovemusicvideo.net/

Apropå Last.fm. Kan man enkelt kolla igenom videos från Youtube med hjälp av Last.fms taggar.

/Mattias

11/17/2006 11:59:00 fm  
Anonymous Il Rettore said...

Jag är lite besviken. Motsatserna till Ayn Rand verkar ju minst lika dåliga.

11/17/2006 12:56:00 em  
Blogger rasmus said...

il rettore: Upplysningens dialektik, yo.

11/17/2006 06:14:00 em  
Anonymous Anonym said...

Rasmus:
"2) Böcker läses analogt, alltså måste metadatan matas in manuellt."

Johan:
"vill jag påstå att det [eböcker] inte riktigt är samma sak"

Idag, javisst. Men om bara några år när eboksläsarna blivit bättre?

Tänk en eboksläsare där olika filter lätt kan skapas och importeras/exporteras. Vi kan då fritt dela och remixa understrykningar, kantanteckningar, egna hyperlänkningar till vissa stycken och så vidare. Vilken guldgruva av metadata!

11/18/2006 07:20:00 em  
Anonymous Johan said...

Jättepraktiskt, naturligtvis. Jag kommer nog fortsätta att läsa textböcker, i och med att jag har en helt känslomässig och inte alls rationell kärlek till boken som fysiskt objekt.

//JJ

11/20/2006 12:34:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Frågan är om det blir samma läsupplevelse även då e-böckerna/läsarna (i två meningar) blir mer kompetenta. Eller, det blir en annan upplevelse. Är den lika god som den jag har med böcker för att jag kommer att vilja byta över?

11/20/2006 12:55:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Johan/Anonymous: Jag har en stark känsla att många som idag spontant vurmar för pappersböcker är samma personer som för 5-6 år sedan vurmade för sina cd-skivor (och som idag kapitulerat för mp3-filernas smidighet och ställt skivorna i en låda på vinden). Så vi får väl se... ;-)

Ett sent länktips apropå litteratur och metadata:

h2obeta.law.harvard.edu

11/25/2006 03:12:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home