måndag, november 20, 2006

Filmkonsumenten Slavoj Zizek


Stockholms filmfestival visade The Pervert’s Guide To Cinema. En rulle på två och en halv timmar, där slovenske psykoanalytiker-filosof-provokatören Slavoj Žižek analyserar ett otal gamla och nya filmer (men framför allt Hitchcock och Lynch) i hejdlöst tempo. Ganska kul gjort att filma hans kommentarer på samma platser som de kommenterade filmscenerna och sedan växla fram och tillbaka som om han vore med.

Vad han säger är det ingen idé att ens försöka kommentera; självsäkerheten är det dock inget fel på: Slavoj Žižek vet alltid att förklara vad som egentligen sägs i de olika filmscenerna, oavsett vad regissör och andra må ha haft i tankarna. Starkaste bestående intrycket är hur ointresserad Slavoj Žižek är av filmmediet i sig, av hur film kommer till. Filmer är för honom en slutprodukt som bara ligger där, uppfläkt för uttolkning, medan produktionen av film och dess villkor är något som han inte behöver ägna en tanke åt. Slavoj Žižek förhåller sig kort sagt till film som en ren konsument.
Visst kan man göra det, men det får lite märkliga konsekvenser. Som i slutet av The Pervert’s Guide To Cinema, när Slavoj Žižek analyserar en Chaplin-film och gör någon slags poäng av att musiken fortsätter spela även efter att texten The End kommit upp på duken och tynat bort igen. Det vill säga: musiken fortsätter tydligen att spela i Žižeks dvd-utgåva. Men filmen var en stumfilm. Den visades alltså med levande musiker, vars placering av slutackordet vår skäggige analytiker knappast kan veta ett dyft om...

Avslutningsvis förkunnar Slavoj Žižek något om hur oerhört viktigt film (cinema) är för att kunna förstå människans begär och psyke. Som filmkonsument tycks han förutsätta att långfilmen som konstform ska stå sig orubbad även genom detta sekel; en inställning som inte bara är kulturhistoriskt retarderad, utan i förlängningen riskerar att legitimera filmindustrins krig mot universaldatorn. Då är det värt att påminna om slutsatserna som drogs av Pirate Cinema Berlin.

PS. Här fanns filmen som torrent, fast nu är den "Removed upon request by the copyright holder". Samma tracker har däremot en annan dokumentär om Žižek.

7 Comments:

Anonymous monki said...

En av de få gångerna när han kommenterar filmmediet är precis i början när han talar om filmen Possessed och hur den drömmande småstadstjejen förtrollat ser på när tåget rullar genom hennes stad och de exotiska aktiviteterna hon ser genom tågfönstret spelas upp som på en filmduk.

Dock är det med filmskaparna själva som gör en strålande kommentar på filmmediets tid och rum än Zizek själv.

11/20/2006 02:43:00 em  
Blogger rasmus said...

Visst, det var en slags kommentar över filmmediet själv, fast snarare över filmmediets status för 60 år sedan, innan det fanns någon egentlig konkurrens från t.ex. tv, än mindre från datorer.
Vad jag insisterar på är nog att filmmediet måste historiseras, det är (till skillnad från musiken) inte "evigt".

11/20/2006 02:49:00 em  
Anonymous Lars Anders Johansson said...

Vad är det egentligen som säger att långfilmen inte skulle överleva ytterligare hundra år? Romanen har varit dödförklarad under hela 1900-talet men lever alltjämt.

11/20/2006 05:01:00 em  
Blogger rasmus said...

Lars Anders Johansson: Observera - att stå sig orubbad är inte samma sak som att överleva.
Långfilmens status har inte ens varit orubbad under 1900-talet, att dess status rubbas ännu mer av internet än av televisionen är ingen särskilt radikal gissning.
Det är inte samma sak som att påstå att långfilmen inte ska överleva. Den idén är det bara du som har tolkat in.
Själv är jag helt övertygad om att det kommer fortsätta göras en massa långfilmer, men tror inte att formatet kommer att ha samma centrala kulturella position som det hade under större delen av 1900-talet.

11/20/2006 05:12:00 em  
Blogger Claes Ericson said...

Det är väl ingen som bryr sig vad regissören vill med sin film? Betydelsen uppstår ju någon helt annanstans.

11/20/2006 05:54:00 em  
Blogger rasmus said...

Vad regissören vill kan man förstås bry sig om eller inte bry sig om (själv bryr jag mig föga). Däremot tycker jag nog man bör bry sig om filmmediet och dess produktinsvillkor, dvs. om man ska tillmäta filmmediet den oerhörda betydelse som Zizek gör.

11/20/2006 06:50:00 em  
Anonymous Anonym said...

fimens största akilleshäl: moroten. läste något liknande faktiskt på mellanrummet.blogg.se, även om det inlägget var av lite mera kritiskt slag.

11/20/2006 08:17:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home