torsdag, november 23, 2006

Halvfria nätverk

°


Företaget Fon skänker bort gratis routrar till alla i Sverige som vill dela sina internetuppkopplingar trådlöst på deras villkor, precis som de tidigare gjort på kontinenten. Basal konsumentvägledning på svenska finns här.
Låt oss bara åtminstone för en stund avstå från käcka utrop om det fantastiskt solidariska i att "bli en fonero", och komma ihåg att Fon trots allt inte är en "rörelse", utan en helkommersiell storsatsning där bland andra Google står för riskkapital. Utan att vare sig fördöma eller hylla, borde det vara läge för reflektion. Hoppas alltså att kommentarsfältet går hett.

Alla Fon-anslutna delar ut sin uppkoppling får tillgång till alla andras nät, när de befinner sig i närheten. Icke-anslutna har möjlighet att betala för tillgång. Användaridentiteten är knuten till ens personuppgifter, som lagras centralt av Fon. Och notera avtalstexten:
6.10. FON reserves the right at all times to disclose any user information as FON deems necessary to satisfy any applicable law, regulation, legal process or governmental request.
Inte ens domstolsbeslut krävs alltså för att din identitet ska lämnas ut, exempelvis till upphovsrättsindustrins privatspanare (naturligtvis är det bara en tidsfråga innan dessa hör av sig till Fon med sådana krav, om de inte redan gjort det). Knappast tillfredsställande villkor på den punkten.
Intressantare vore förstås om Fon kunde ge tillgång till sitt nät utan att personuppgifter involverades, genom någon slags kontantkortsmodell. kontroversiellt är inte anonym trådlös tillgång, som ju ändå finns att tillgå överallt i dagens stadsmiljöer. Rätten att som privatperson dela vidare sin internetuppkoppling utan att ansvara för vad andra gör med den, även om man inte är en "licensierad ISP" som lagrar personuppgifter i en databas, måste försvaras. Inte bara som en tom princip, utan som förutsättning för att några verkligt spännande trådlösa utvecklingar även bortom Fon alls ska kunna skönjas. (En fråga som är betydligt större och intressantare än frågan om "integritet"!)
För övrigt ska det bli intressant att se vilken lösning som väljs när man nu ska bygga gratis internet i Stockholms lokaltrafik (och kanske hela Stockholm) – registrering med personnummer, eller öppna nät?

De villkor som man går med på om man tar emot en gratis router (pdf 1, pdf 2), vilka skärskådas i en utmärkt bloggpost rubricerad "Is FON evil?". Förutom att man måste registrera sig inom en månad, förbinder man sig att delta i Fon-nätverkandet under ett års tid – 24 timmar om dagen, sju dagar i veckan. Och ajabaja om man använder annan mjukvara än den officiella. (Fast ett visst hackande försiggår såklart.)

Den som öppnar sitt trådlösa nät för Fon-abbonenter kan alltså inte öppna det för alla andra. Här finns en potentiell konkurrens mellan Fon och rörelsen för (riktigt) fria trådlösa nätverk – en rörelse som visserligen aldrig riktigt har slagit i Sverige, bortskämda som vi är med fasta linor, men väl annorstädes. I Tyskland har det följaktligen förekommit en del diskussion om Fon kontra Freifunk. Det senare en gräsrotsrörelse vars visioner handlar om att använda OLSR-protokoll för att bygga öppna "mesh"-nätverk, hyfsat framgångsrikt i delar av östra Berlin.Bloggposten "Is FON evil?" sammanfattar:
So is FON evil? Not neccessarily.
FON does certainly not sound like a community led by Mr. NiceGuy.
FON is a business model, that generates profit from the bandwidth of their community members, while supplying them with cheap hardware. If you ever wanted a cheap router for home use? Maybe FON is the choice.
Ever wanted a router for freifunk or some custom firmware? According to the terms of use, FON is not for you.
Ever wanted a freifunk router or some other community router next year? Shop a FON-one, register, keep it up for one year, unregister and there you go.
Uppdatering: Har nu fått höra att de routrar som delas ut nu är av ett annat slag än de Linksys-routrar som Fon tidigare sålde subventionerat. Fons specialroutrar går inte att flasha om utan att man löder och har sig. Deras firmware är krypterad och checkar allt mot Fons centrala server, bara för att inte användarna ska kunna använda dem på annat sätt än Fon tänkt sig. Behöver jag nämna att jag blir allt mer skeptisk?

14 Comments:

Blogger Fredrik said...

Här finns en potentiell konkurrens mellan Fon och rörelsen för (riktigt) fria trådlösa nätverk

Eftersom Fons trådlösa tjänster uppenbarligen inte är fria borde distinktionen mellan dem och rörelser för fria nätverk då vara fri eller icke-fri, inte "(riktigt) fria" eller "halvfria".
Det fria med Fon, förutom "friheten" att kunna frita din router efter ett år, är (den relativa) kostnadsfriheten och (den begränsade) rörelsefriheten, men då är vi nere och sågar på begreppet "frihet" genom att använda det som suffix.

Engelskans motsvarighet är däremot betydligt mer synonymrik.
Free as in 'freemasonry', not as in 'free speech'.

11/23/2006 05:10:00 fm  
Anonymous Johan said...

För övrigt ska det bli intressant att se vilken lösning som väljs när man nu ska bygga gratis internet i Stockholms lokaltrafik (och kanske hela Stockholm) – registrering med personnummer

Det hoppas jag verkligen inte. Dels för att det är exkluderande – skall besökare inte kunna ta del av det, de som kanske har sämst möjligheter att använda sig av internet annars? – och dels för att det skulle föra integritetskränkande information ännu närmare det offentliga än vad som är fallet nu. Just därför lär det väl hända ...

Jag hade faktiskt inte ens slagits av tanken att "fritt internet" skulle kräva identifikationsinloggning.

//JJ

11/23/2006 05:58:00 fm  
Anonymous teadrinker said...

Mycket bra att du tar upp detta.
Personligen tycker jag FON som fenomen är positivt oavsett vad som händer, eftersom det blir ytterligare ett inlägg i debatten om information och dess frihet. Ett inlägg från den kommersiella sidan också, vilket gör det extra intressant.

Är det nån som läser detta som har lite mer detaljer om hur FON fungerar, och exakt vilka risker som följer av paragraf 6.10?

t ex:
-Om jag fildelar lite ofri kultur över någon annans FON-router, kan man via övervakning (och analys) av IP-paketen få fram ett id-nummer som genom "FON's 6.10" kan avslöja MIN identitet?

Generellt, med tanke på hur FON marknadsförs, verkar det rimligt att någon blir fälld pga att någon annan har använt dennes FON-router för fildelning av ofri kultur?

11/23/2006 08:57:00 fm  
Blogger rasmus said...

Fredrik: Visst, ett halvtveksamt användande av ordet halvfri i rubriken och du har rätt i det du påpekar.

Teadrinker: Själv ser jag inte problemet som att folk ytterst hypotetiskt kan komma att bli fällda för fildelningsförseelser. Precis som du ser jag det som ett (kanske positivt, vet inte än) inlägg i debatten. Vad jag kan se som aningen oroande är att det kanske framöver blir svårare att hänvisa till existensen av verkligt öppna nätverk, eftersom anonymitetsmotståndarna (de som vill knyta varje peer till en juridiskt ansvarig person och därmed lägga en filt över all spännande innovation på det trådlösa området) kommer att svara "Men nu har ni ju Fon, vad ska ni då med öppna nätverk till?"
Viktigast är att det finns rum även för andra och mer radikala experiment än Fon.

11/23/2006 11:11:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Fons modell har inget att erbjuda individerna som går med.

Om man jämför att ansluta en router till Fon eller gå med i "rörelsen" att ha den helt öppen, så vinner det senare på alla punkter. Det är en decentraliserad modell, du är inte låst till deras mjukvara, inte bunden till avtal, inga användaruppgifter lagras någonstans, och vi som har öppna accesspunkter är många gånger fler.

Det enda Fon erbjuder privatpersoner utöver det en öppen accesspunkt ger, är utsikten att få några kronor när en kund betalar för att använda ens nät. Detta är ytterst tveksamt. Troligen har inte en krona betalats ut på detta sätt i Sverige.

De fega parasiter som gärna surfar på våra öppna accesspunkter men sedan låser sin egen, själv eller till Fon, bör lyssna till sitt samvete och fråga sig hur trådlös kommunikation i ett framtida samhälle borde se ut?

Ett öppet nät har även den egenskapen att man har svårare att bli juridiskt ansvarig för allt som görs från ens hemmanät. Ett fåtal tyckare på IDG och här försöker envist hävda motsatsen, men i äkta amatörjuridisk anda hävdar jag stenhårt att de har fel. Det finns inga exempel på detta i Sverige, alls.

11/23/2006 12:23:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag köpte en fonrouter av två anledningar.
1. Billig, 180:- totalt till min dörr med ups (5e kosta ap'n då, förra modellen).
2. Jag gillar konceptet, lite översiktligt sett, även om implementationen inte är optimal.

Planen är dock att efter nästa sommar flasha om den till en openwrt och göra om den till en helt öppen ap. Då anser jag att jag har hållit min del av avtalet med fon.

Ang att ha den uppe 24/7 så stod det när jag anslöt ungefär att man skulle ha de uppe "så mycket som möjligt". Och att man om den inte blev registrerad alls skulle kunna krävas på de 50-60e som fon subventionerat med). Vilket lät ganska rimligt.

De värsta problemen med fon är integritetstekniska samt att man måste vara fonero för att kunna ansluta. Dock ska man ju alltid se en anslutning som går via tex en öppen ap som avlyssnade. Att säga att de skulle vara "onda" är väl att ta i å de grövsta.

11/23/2006 02:30:00 em  
Blogger Gisela said...

Yey! Internets Cat!

http://www.knitemare.org/cats/pc.jpg

11/23/2006 10:27:00 em  
Anonymous Anonym said...

men den som inte gör något dumt har ju ingenting att dölja!

HAHA.. nä seriöst så verkar detta
onskefullt.
man kan ju hoppas att det kommer
en konkurrent med fria nät.
men som sagt, folk bryr sig inte..
slutar bara med att alla som kan något
kan undgå kontroll medans vanliga människor blir ddr medborgare.

11/24/2006 02:13:00 em  
Anonymous teadrinker said...

"Fons modell har inget att erbjuda individerna som går med."

Har de inte t ex ett system där man kan se rent geografiskt var nånstans det finns anslutningspunkter, och vilka som varit aktiva senaste timmen?

Det borde väl vara ganska användbart känner jag spontant även om jag aldrig har använt det. (jag kör fortfarande TP-kablar...)

Men det viktigaste, tycker jag, är att de sprider visionen, själva tanken, om ett trådlöst, globalt (well well...inte heltäckande) och tillgängligt nätverk som realiseras av invånarna själva.

Givetvis vill de knyta den visionen till just FON, men jag tror inte det är så lätt att bevara den kopplingen i längden.

Sen har vi "krångelfaktorn". Få orkar hålla på med datorkrångel och ännu ett par loginuppgifter, där kommer öppna nät alltid ha ett försprång.

11/24/2006 03:17:00 em  
Blogger rasmus said...

Teadrinker: Vadå svårt att bevara kopplingen i längden? Genom att skänka bort routrar som svårligen kan konfigureras, som kontrollerar sina inställningar mot Fon:s centrala servrar, bränner de ju in kopplingen på lödkolvsnivå...

11/24/2006 03:29:00 em  
Anonymous teadrinker said...

Jag syftade på den konceptuella kopplingen. Det tankemässiga planet.

Om man är FON ansluten och inser att det finns nackdelar med implementationen kan man ju flasha om så småningom som någon anonym här i tråden har planer på.

Men ja, det är möjligt att det skulle vara bra med nåt slags feature-baserat motstånd. Alltså t ex att man även på den fria sidan skulle kunna ha någon organisation och tracking av accesspunkter. Jag vet inte. Finns det något sådant?

11/24/2006 04:03:00 em  
Anonymous teadrinker said...

Sorry, glöm det där med omflashning, jag missade din uppdatering.
Inte bra, inte bra.

11/24/2006 04:18:00 em  
Anonymous ozamosi said...

Först ett svar på frågan (jag hittade inget) om det går att identifiera någon som fildelar olagligen på FON: du måste vara inloggad på ett FON-konto för att kunna använda något annat än FON:s inloggningssida och google, så FON ser att du är där. Jag tror de sparar MAC-adresser också, så de ser exakt vem som gör vad.

Jag köpte en FON-router (linksys) för ett par månader sedan. Eftersom jag aldrig accepterat något avtal alls, och det enda de bett mig om (men inte krävt) är att ha min router uppe "så mycket som möjligt", har jag flashat om den till dd-wrt. Varje gång jag ska använde det trådlösa tycker FON att jag ska logga in på min egen router, trots att de lovade att man skulle slippa det i JULI i år (funktionen finns i La Fonera, men inte i linksys-lådorna), och när jag gör det ska jag skicka mina inloggningsuppgifter i klartext (eftersom de inte släppt någon firmwareuppgradering till linksys-lådan det senaste halvåret antar jag att det är la fonera som inte är drabbad - jag kan ha fel. Hursom fanns hålet när jag flashade om). Alla som läst det internationella FON-forumet har sett att det finns mängder med frågor, men ingen som har med fon att göra har svarat det senaste året (vad jag kan se). Frågor till deras support besvaras oftast inte alls. När jag dessutom fick läsa att det i september (ungefär 2 månader sedan med andra ord) fanns under 3 700 routrar online i världen, samtidigt som FON pratade om tiotusentals, då började det bli direkt tragiskt.

Att FON:s koncept skulle vara "ont" skulle jag aldrig gå med på - det är en hyffsad kompromiss mellan frihet och kommersiella intressen. FON, däremot, är i sin nuvarande form helt klart "onda".

11/24/2006 06:16:00 em  
Anonymous Jonatan said...

Ang. avtalstexten §6:10 så har dom (säkerligen) ingen kontroll över det skyddade av de av routern båda utdelade nätverken, vilket betyder att hemma har det inte mycket effekt. Rätta mig om jag har fel?

11/25/2006 10:07:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home