fredag, november 03, 2006

Shugo Tokumaru och Last.fm


Tror det var i våras som jag upptäckte den japanske barfotagitarristen Shugo Tokumaru via radion på Last.fm, vars snillrika algoritmer kommit fram till att hans små melodier gillades av mina musikaliska grannar. Mycket riktigt fann även jag dem helt oemotståndliga. Under högsommaren soulseekade jag hem hans två album. I stället för den obegripliga etiketten "folk" eller jämförelser med den andra artister – låt oss ta ett par smakprov:
Shugo Tokumaru - Amayadori (MP3)
Shugo Tokumaru - Karte (YouTube-video)
Shugo Tokumaru - Metrion (YouTube-video)
Intim spelning på Debasers bakficka igår. En blyg Shugo Tokumaru själv på scen, nästan lika flink med de bara tårna på effektpedaler som med fingrarna på elgitarren, lät vissa stunder som ett helt band.

Än en gång får jag tacka Last.fm; inte bara för att ha upptäckt artisten, utan för att ha fått reda på konserten. För en vecka sedan eller så introducerade de nämligen en ny event tracker, som automatiskt listar kommande konserter i ens närområde (antal mil går att ställa in) med artister man gillar. Sen går det att skriva upp sig som besökare och hitta andra som ska gå redan innan. Själv tycker jag det är rätt fascinerande att vi var fyra stycken i den lilla lokalen som på förhand gjort det med Last.fm:s nya funktion.
(Förresten undrar jag var Godspeed You! Black Emperor-spelningen tog vägen. Häromdagen meddelades att de skulle uppträda på Valhallavägen senare i år, men nu är uppgiften borta. Någon som vet?)

Ännu en uppgradering är att Last.fm nu visar "musical compability rating" och minsta gemensamma musiknämnare vid varje besök på andra användares profiler. Alltså, de har dödat den dumma frågan ”vad lyssnar du på för musik?” en gång för alla, konstaterade jan_bokl.

Spännande saker sker musikgrannar emellan. Möjligheten att lyssna på varandras radiostationer inbjuder till dubbla infånganden snarare än enkelriktade smakinfluenser.
Utan att jag känner min granne cwa uppstod en kraftig resonans oss emellan: Efter att hon lyssnat på min radio började jag lyssna på hennes; jag tenderade att ofta klicka "love this track" när radiospelaren spelade hennes "loved tracks radio" och omvänt. Det visade sig att hon på så sätt upptäckte de bägge förtjusande japanska banden OOIOO och Hoahio (som jag själv fått upp öronen för genom att lyssna på min "neighbour radio") genom min personliga radiostation, varpå jag upptäckte andra versioner av deras låtar genom hennes radio.

Man kan bara älska ett sådant sätt att utvidga sin musiksmak. När nu Last.fm gått vidare till att även hålla en informerad om lokala konserter blir papperstidningens kulturdel än mindre viktig. Får bara hoppas att det hela visar sig tillräckligt skalbart för att klara ännu fler användare, och inte sjabblas bort av sina ägare. För att Last.fm inbjuder allt fler att upptäcka den långa svansens musik (som i mitt fall påfallande ofta är japansk) i stället för topplisteartister gillas förstås inte av alla. Last.fm har en fiende, och den heter IFPI. Låt dem inte lyckas få igenom sitt förbud mot uppstickare att sända nätradio!

Om någon har missat det finns det en Copyriot-grupp på Last.fm, med 145 medlemmar vars musiksmak tycks spreta rätt rejält. Rekommendationer och journalinlägg kan med fördel skickas till gruppen.

9 Comments:

Anonymous Jessie said...

Hmm.. är det någon som vet hur man kan söka efter band som har flera, specifika tags? T.ex. kanske jag vill hitta de band som har bådade två olika taggarna "jazz" och "fusion". Går icke, det blir antingen "jazz" ELLER "fusion". Det enda som går att finna, mig veterligen, är de band som har den enskilda taggen "jazz fusion".
Jag har försökt, utan att lyckats - är jag handikappad? Eller är last.fms sökmotor riktigt sunkig?

11/03/2006 02:02:00 em  
Blogger rasmus said...

Jessie: Går inte för närvarande, vad jag vet.

11/03/2006 02:26:00 em  
Blogger Halsnalle said...

Coolt, helt klart. Om de bara fixar så att man kan bjuda in andra till events har de skapat ett perfekt dejtingsystem för musikkänsliga. ;)

/
http://last.fm/user/halsnalle

11/03/2006 04:48:00 em  
Anonymous phantom said...

Hur var konserten då? Jag tänkte gå men det blev inte av, "L.S.T." är en mycket bra platta (såväl som det mesta på active suspension).

11/03/2006 05:33:00 em  
Blogger rasmus said...

phantom: Jo, konserten var asnajs och gjorde mig glad! Rent musikaliskt så växlade det mellan intensivt tå-jobbande med överlagrande loopar (ibland lite åt Six Organs of Admittance-hållet) och ett cleanare spel (som fick mig att tänka på både John Fahey och Nick Drake, om vi nu ska fortsätta droppa referenser). Allt som allt en intim och minnesvärd spelning.

11/03/2006 06:13:00 em  
Blogger UL-Tomten said...

Copyriot-gruppen på last.fm:

Top Artists
1 Kent 18
2 The Knife 17

(Tillåt fler taggar i kommentarerna, ffs!)

11/03/2006 08:13:00 em  
Blogger Viktator said...

Japan är banne mig ett land att se up till när det gäller musik och konst. Gator, torg och pubar är fulla med bra musik.
Ahh, i vilken annat land spelar de Bryter Lyter på vinyl samtidigt som de serverar finaste svenska absolut.

11/04/2006 07:01:00 fm  
Anonymous Anonym said...

Gybe! - De har væl laggt ner, lr iaf tagit en paus så det lær nog inte bli någon spelning. Om det blir nåt så ær det nog a silver mt. zion istællet.

11/10/2006 07:36:00 em  
Anonymous Johan Nyström said...

tack för att du skrev om detta - jag upptäckte last.fm:s eventlistor, och genom dem en konsert med Nicola Conte som var hur bra som helst.

11/12/2006 12:37:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home