tisdag, februari 20, 2007

Ryssland-Medeltiden: 1-0

Vox Vulgaris planerade Sibirienturné fick idag vända på Arlanda. Där uppdagades nämligen att ryska konsulatet – här avstår vi för säkerhets skull för att använda adjektiv om deras personal – genom rent jävla slarv skrivit fel inresedatum i både Joels och mitt visum, vilka vi till slut erhöll igår.

Aeroflot var desto hjälpsammare, men med flera fullbokade flyg vore den enda teoretiskt möjliga lösningen att ställa in Novosibirsk-spelningen och, till en extra kostnad av cirka niotusen kronor, flyga mer eller mindre över dagen på lördag för att kunna genomföra spelningen i Akademgorodok. Och det tedde sig inte riktigt rimligt.

Fan också. Trist för oss, och för Novosibirsks filharmoniska sällskap som hade bjudit in oss. (Att det fortfarande finns folk i landet Ryssland som alls ids odla utländska kontakter ter sig smått imponerande.)

11 Comments:

Blogger Jonas said...

Nog kan dom strula friskt med visumen, men min erfarenhet är mest att dom är ruggigt dåliga på datum.
Man bör kanske inte lämna in passet i sista stund, men man har ju sitt pass till annat med. om man reser ofta till något land med visumkrav rekomenderar jag starkt att skaffa ett pass till så har man möjlighet att planera lite bättre.

2/20/2007 07:53:00 em  
Anonymous Anonym said...

Det var tråkigt att höra, det lät som en häftig grej. Men ni kan kanske trösta er med några extra spelningar i Stockholm? ;)

2/20/2007 08:35:00 em  
Anonymous Skratchhed_1 said...

Hallå,

Bara nyfiken, varför skulle ryssar inte vara intresserade av omvärlden? Mitt intryck är att ryssar är mer intresserade av Europa än tvärtom. Det är t ex EU som upprätthåller visumkravet som nu gjort att ni missar er spelning.

Trist, det är en härlig stad! Kallt som fan dock, det är 20 minus i Moskva nu. Såg en djupfrusen råtta på vägen idag...lustigt

2/20/2007 08:55:00 em  
Blogger Jobjörn said...

Synd för er... och Ryssland.

2/21/2007 01:19:00 fm  
Blogger rasmus said...

Skratched: Att ryssar inte skulle vara intresserade av omvärlden har jag inte påstått, men det ryska statsmaskineriet ter sig mindre välvilligt.
Sen har jag förstått det som att just svenskar behandlas med mindre samarbetsvilja än andra EU-medborgare, sedan Sverige utvisade en påstådd rysk spion för något tag sedan.

Förresten: Resan kan fortfarande bli av, lyder budet nu. Novosibirskfilharmonikerna håller på och tittar på andra inrikesflygbolag än Aeroflot.

2/21/2007 11:51:00 fm  
Anonymous Malte said...

Jag har också haft besvär med de där jäkla visumen, om inte fullt lika stort. Men med tanke på att huvudsyftet med dem verkar vara att pressa besökare på extra pengar (man får betala extra för att inte behöva vänta i en evighet osv), så känns konceptet lite som en feodalt gammaldags gränstull. Så medeltiden kanske vinner trots allt?

2/21/2007 08:51:00 em  
Anonymous scratccched_fucked_1 said...

Snälla ni ni får lugna ner er. Ryssland har i 15 års tid försökt få EU att lätta på visumreglerna för in/ut-resa men EU har vägrat. Nu förs diskussioner om en successiv uppluckring men kom ihåg att detta med visum är EUs idé, inte Rysslands.

Jag kan lova er, att det tar ännu längre tid för en ryss som vill åka till EU-land, än tvärtom. Mina ryska vänner kan få vänta upp till en månad.

För mig brukar det ta en vecka att få visum, och jag har aldrig behövt betala något extra. Vill man ha det ännu snabbare kan man dock betala, men jag ser inte syftet ifall man har lite framförhållning.

2/22/2007 02:15:00 em  
Anonymous Mårten said...

Jag undrade just över det, för när jag åkte dit för några år sedan var det inga större problem. Men det var ju innan SÄPO fick för sig att den där doktoranden på SLU var spion. Han hade väl befattat sig med känsliga forskningsdata eller nåt. Och så pratade han säkert ryska också.

Frågor visumblanketterna fortfarande om man tidigare besökt CCCP eller har de till slut tryckt upp nya orginal?

2/24/2007 03:03:00 fm  
Anonymous scratchhhes_no dont hurt em said...

Jag har rest till Ryssland både före och efter utvisningen av den där jäkla doktoranden, och inget har förändrats i visumhanteringen.

Dessa typer av frågor brukar inte lösas med att ett land börjar jävlas med befolkningen i ett annat land, utan man skickar hem en svensk diplomat eller något symboliskt. Men denna gång har ju ryssarna accepterat utvisningen som korrekt, och ingen har bråkat om den.

I Ryssland har dock inte många begripit den, för skälen för utvisningen är ju okända för allmänheten även här. Hans familj är känd och bägge hans föräldrar är framstående akademiker. Men antagligen har han naivt gjort något dumt. Nu får han avsluta sina doktorandstudier på MGU.

Jag hoppas gissningslekarna till varför Rasmus inte fick visum "i tid" (för var det kanske inte så att ni kom för sent med ansökningarna?) nu kan slippa iaf de värsta konspirationsteorierna och fördomarna.

2/25/2007 11:00:00 em  
Blogger rasmus said...

scratchhhes: Att vi kom in med ansökningarna sent råder det inget tvivel om. Dock inte heller om att ryska konsulatet var slarviga, som bara kollade på en av våra blanketter och sen satte samma datum även på de tre övriga.

Bilder och rapport från resan kommer strax!

2/26/2007 10:44:00 fm  
Anonymous scratchhhed_ oh no! styles2sick! said...

Aah så ni kom iväg? Fan va kul för er! Jag är riktigt avis. Få svenskar har upplevt en helrysk vinterdag.

2/26/2007 03:37:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home